Livsmedelsföretagen lanserar Cajsa Warg-priset – ett folkligt kokbokspris

Sverige är det land som ger ut flest kokböcker per capita. Men trots svenskarnas stora intresse för mat och matlagning finns det inget folkligt pris som premierar högkvalitativa kokböcker och deras författare. Det vill Livsmedelsföretagen ändra på och instiftar nu Cajsa Warg-priset. Vinnaren av priset kommer att tilldelas 100 000 kr.

Varje år säljs cirka 1 miljon kokböcker i Sverige, och det ges ut hundratals nya kokböcker varje år. Siffrorna speglar svenskarnas enorma intresse för mat och matlagning. Trots detta har det fram tills nu inte funnits ett folkligt pris dedikerat till kokböcker. Med Cajsa Warg-priset – döpt efter författaren till den klassiska 1700-tals-kokboken ”Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber” – vill Livsmedelsföretagen premiera kvalitativa kokböcker, underlätta för konsumenterna att hitta de bästa titlarna och främja det goda samtalet om mat och dryck.

Vinnaren av Cajsa Warg-priset kommer att tilldelas 100 000 kr och den första pristagaren utses i november 2024. Kokböcker utgivna i Sverige det senaste året kan vara med och tävla. Livsmedelsföretagen, som står bakom priset, är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla som producerar mat och dryck i Sverige.

– Kokbokens betydelse kan inte överskattas. Vilken sorts mat vi lagar och hur vi lagar den formar såväl den enskilde människan som samhället i stort. En högkvalitativ, välgenomtänkt kokbok bjuder inte bara på härliga recept. Den får oss också att se på livsmedel på ett nytt sätt, värdera det vi äter och dricker ännu högre och ger både kroppslig och andlig spis. Det är hög tid att lyfta den här fantastiska genren och ge alla hårt arbetande kokboksförfattare den uppmärksamhet de förtjänar, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.

Logotypen för det nyinstiftade Cajsa Warg-priset är inspirerat av den fyrdelade måttsatsen som Anna-Britt Agnsäter introducerade till de svenska köken.

Kokböckerna kommer att bedömas av en kunnig och mångfaldig jury. De huvudsakliga kriterierna som kommer att ligga till grund för bedömningen är originalitet, stil, form, bild, användarvänlighet samt förmåga att inspirera till matlagning och skapa matglädje. Böcker som sprider vetenskapliga villfarelser kring mat och hälsa kommer inte att vara aktuella för Cajsa Warg-priset.

– Vi är väldigt glada över att kokboken lyfts fram och hyllas, det har inte gjorts på det här sättet tidigare. För oss på Bokusgruppen är det en viktig kategori böcker som uppskattas högt av våra kunder. Intresset för matlagning är stort oavsett vad som händer i omvärlden och kokbokens popularitet har stått sig över tid, även om trenderna i matlagning hela tiden förändras. Vi tror att Cajsa Warg-priset kommer bidra till att ännu fler av våra kunder hittar sina favoriter bland den stora utgivningen av kokböcker och ser fram emot att arbeta med böckerna i våra butiker, säger Isabel Rodrigo, Kategorichef Bok, Bokusgruppen.

Om Cajsa Warg

I sin inflytelserika kokbok ”Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber”, utgiven 1755, inledde Cajsa Warg ofta recepten med ”man tager, om man så hafva kan.” Kokboken, som blev en enorm succé, översattes till flera språk och gavs ut i totalt 14 upplagor. Än i dag är flera av hennes recept gångbara och bagerier använder fortfarande hennes grundrecept för anslag.

Om kokböcker i Sverige

Lanthushållsläraren Anna-Britt Agnsäter gav år 1951 ut den nydanande Vår kokbok vilket är den mest sålda boken i Sverige efter Bibeln och Sju sorters kakor. På den tiden kom det ut ca femtio kokböcker per år. Idag är motsvarande siffra ca 300 kokböcker. Anna-Britt Agnsäter introducerade även den fyrdelade måttsatsen till de svenska köken, och det idag oumbärliga köksredskapet är inspirationen bakom Cajsa Warg-prisets logotyp.

För mer information

Jimmy Sandell

Kommunikations- och näringspolitisk chef
Skicka e-post till Jimmy
08-762 65 02, 073-355 06 07