fbpx
Hoppa till innehåll

Organisatorisk och social arbetsmiljö – OSA

När du som arbetsgivare undersöker och åtgärdar arbetsmiljön i förebyggande syfte, är det fler faktorer än de rent fysiska att ha koll på. Du behöver därför känna till reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö – som även kallas OSA. De kompletterar reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Vilka regler gäller?

Det är i Arbetsmiljöverkets föreskrifter AFS 2015:4 om organisatorisk och social arbetsmiljö som reglerna står. Reglerna omfattar även dina inhyrda arbetstagare.

Hur du ska gå tillväga med bland annat dokumenterade riskbedömningar, åtgärder och handlingsplaner regleras i föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Här har vi samlat information om SAM.

Hur går det till?

I det dagliga arbetet, vid exempelvis arbetsplatsträffar och i samtal med medarbetare, finns möjlighet att fånga upp signaler om hur medarbetare mår och om arbetsuppgifterna hinns med, vilket handlar om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Men för att fånga helhetsperspektivet för OSA-frågor så behövs det systematik och i vissa fall behövs det skriftlig dokumentation.

OSA omfattar tre delar, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling, men även krav på särskilda kunskaper och mål enligt nedan:

Systematiskt arbetsmiljöarbete – SAM

Att undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön kan lämpligen göras på olika sätt och anpassat efter verksamhetens storlek. Medarbetarsamtal, regelbundna arbetsplatsträffar samt enkätundersökningar är olika sätt att fånga upp information och signaler på. Följ samma rutiner och tillvägagångssätt som i ert systematiska arbetsmiljöarbete. Läs mer om SAM.

Prevent har en digital enkät för att undersöka OSA.

Skaffa kunskaper

Se till att chefer och arbetsledare har relevanta kunskaper om hur de kan arbeta förebyggande och även hantera ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. För att ha möjlighet att omsätta dessa kunskaper rent praktiskt behövs bland annat tillräckligt med tid. Arbetsmiljöutbildningar erbjuds exempelvis av Prevent. Se även Prevents introduktion till OSA.

Ta fram mål (skriftligt om det är minst 10 anställda)

Er verksamhet behöver ha mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön och dessa kan lämpligen ingå i er arbetsmiljöpolicy. Målen är till för att skapa goda arbetsmiljöförhållanden och en frisk arbetsplats. Målen ska vara skriftliga om det är minst tio anställda. Hur tar man fram mål? Se råd och tips hos Suntarbetsliv.

Arbetsbelastning – håll balans mellan krav och resurser

Medarbetarnas arbetsuppgifter och befogenheter behöver vara i balans. Det gäller alla medarbetare, alltså även chefer och arbetsledare. Om det blir obalans och kraven överskrider resurserna under en längre tid finns det en risk att medarbetare blir sjuka.

Det behöver vara tydligt vilka arbetsuppgifter som medarbetarna har och vilket resultat som ska uppnås, samt om det finns ett särskilt sätt som arbetet ska utföras på. Även hur medarbetarna ska och får prioritera om det blir ont om tid, samt vem man ska vända sig till för hjälp och stöd vid behov.

Man behöver även förebygga ohälsa för medarbetare som har arbetsuppgifter eller arbetssituationer som är starkt psykiskt påfrestande, genom att exempelvis bygga på med goda kunskaper, erbjuda handledning, samt ge möjlighet till stöd och hjälp.

Arbetstid – ge möjlighet till återhämtning

Det behöver finnas tid för återhämtning och möjlighet att ta ut raster och pauser. Vissa arbetstider kan vara särskilt utmanande för kroppen och hälsan. Därför behöver man även undersöka om det finns risker med hur arbetstiden är förlagd för att se om riskerna går att undvika helt eller om andra åtgärder behöver sättas in.

Motverka kränkande särbehandling

Det behöver vara tydligt att kränkande särbehandling inte accep­teras i verksamheten, vilket kan göras genom en policy. Det kan även vara lämpligt att klargöra för samtliga medarbetare vad som menas med kränkande särbehandling.

Om det ändå uppstår situationer så behöver det finnas rutiner för hur dessa ska hanteras. Rutinerna behöver beskriva vem man kan vända sig till, vem som får ta del av informationen och vad som händer (sekretess och arbetsgången), samt hur och var man kan få stöd och hjälp.

Här har vi samlat information om kränkande särbehandling och diskriminering.

Var finns det mallar och stödverktyg?

Det finns olika mallar och stödverktyg för systematiskt arbetsmiljöarbete samt OSA som kan vara bra att ta hjälp av. Under Mallar, checklistor & stöd för arbetsmiljöarbetet har vi samlat praktisk information och länkar. Saknar du något, har ytterligare frågor eller vill ha hjälp – kontakta gärna oss.

Ta hjälp av företagshälsovård

Vid behov kan du som arbetsgivare anlita företagshälsovården med kunskap inom branschen, eller annan sakkunnig hjälp utifrån, för stöd med arbetsmiljöarbetet.

Länkar till information