Reklamstudenter tävlar om att göra Livsmedelsverkets kostråd mer lättsmälta
På Matdagen den 9 maj kommer det avgöras vilket elevlag från Berghs och Hyper Island som har skapat den bästa kommunikationskampanjen för Livsmedelsverkets kostråd. Lagen kommer att bedömas av en namnkunnig jury och vinnarlaget tar hem en prischeck på 30 000 kr. Livsmedelsföretagen står bakom tävlingen.
I februari utlyste Livsmedelsföretagen en tävling som gick ut på att ”ta fram en kampanj för att göra Livsmedelsverkets kostråd så tilltalande och genomslagskraftiga som möjligt”. Tolv lag från kommunikationsskolorna Berghs och Hyper Island anmälde sig och efter en första kvalificeringsrunda återstår fyra lag som ska få visa upp sina kampanjer på Livsmedelsföretagens årliga branschträff Matdagen där en stor del av den svenska livsmedelsbranschen kommer att närvara tillsammans med ledande företrädare inom politik, myndigheter, forskning, kommunikation och media.
– Skulle man lyssna på allt som sägs om kost och mat i sociala medier, kvällstidningar och Netflix-dokumentärer så skulle man snart inte äta någonting alls. Vi drunknar nästan i olika pseudovetenskapliga dieter och hälsopåståenden med ångest och minskad matglädje som följd. Och helt i onödan! Livsmedelsverkets kostråd står på en gedigen vetenskaplig grund och är enkla att följa. Vi vill göra vad vi kan för att råden ska få ännu mer genomslag, särskilt bland unga, och därför tog vi initiativ till den här tävlingen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Kampanjerna kommer att bedömas av en jury och det slutliga vinnarlaget kommer att röstas fram via Mentimeter av publiken på Matdagen. I juryn sitter fyra välkända personer från kommunikations- och livsmedelsbranschen: Therese Bohlin, vd på Prime Weber Shandwick, Christina Lindahl, kommunikationschef på Livsmedelsverket, Lovisa Sterner, vd och grundare av Luna Labs, och Björn Lindén, art director på Oatly.
– Genom våra vetenskapligt grundade kostråd vill Livsmedelsverket sprida kunskap om hur man bör äta för att må bra hela livet. Och på ett sätt som är hållbart för planeten. Utmaningen är att få människor att ändra sina matvanor. Alla initiativ för att öka spridningen av faktabaserad kunskap är positiva. Det blir spännande att se vad eleverna kommit fram till, säger Christina Lindahl, kommunikationschef på Livsmedelsverket.
Kvalificeringsjuryn som valde ut de fyra finalbidragen bestod av Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, och representanter från Berghs School of Communication och Hyper Island.
Finalbidragen som tävlar på Matdagen
”Det 13:e kostrådet” – Emma Svartholm, Emil Vasseur och Henrik Lindsten
”Livsmedlaren” – Emma Björnwall, Christoffer Lind, Emil Nordlinder
”Fakta Fightern” – Aron Berggren, Eliot Lydeen, Aya Zahra
”Kostrådspizza” – Teodor Fjäll, Viktor Einarsson
Vill du ha fler nyheter om livsmedel och livsmedelsindustrin? Prenumerera på Livsmedelsföretagens nyhetsbrev!