Livsmedelsindustrin tar täten med hållbara förpackningar

På Pack Point Nordic den 16 maj presenterade våra medlemsföretag Löfbergs, Norrmejerier och Findus hur de arbetar med att få fram smartare och mer miljöanpassade och klimatvänliga förpackningar. Vår näringspolitiske expert Marie Rydén var givetvis där och antecknade flitigt.

Marie Rydén:

Findus: Är du eller jag ansvarig för en hållbar framtid?

Maria Svantemark, Nordic Sustainability manager på Findus, tog avstamp i FN:s hållbarhetsmål. För Findus är målen 2,12, 14 och 15 viktigast, och de skapar även möjligheter till samarbete mellan livsmedelsföretag och förpackningsföretag. Men enligt Svantemark ringer det inga förpackningsföretag och erbjuder förpackningslösningar som levererar på målen.

Den globala livsmedelsproduktionen påverkar miljön och klimatet negativt, men industrin är också en del av lösningen. Och här är det viktigt att förpackningarna hjälper till, bland annat genom att bli fossilfria, återvinningsbara och uppkopplade. Konsumenterna bryr sig om både förpackningar och maten, och våra två industrier behöver koppla ihop våra respektive expertiser. Svantemark uppmanade förpackningsindustrin att kontakta livsmedelsföretagen och säga: Vi har en produkt som kan leverera på er strategi. Livsmedelsindustrin måste å sin sida fråga sig vad vi behöver leverera för att hjälpa förpackningsindustrin.

Löfbergs: Hållbara varumärken och affärer

Jenny Tegnhed, kategorichef på Löfbergs, berättade om Löfbergs imponerande förpackningsresa. Varje dag producerar företaget 10 miljoner koppar kaffe. Löfbergs var först med ekologiskt kaffe och 1995 började man med Fairtrade-kaffe. Redan 1993 slutade man använda aluminium som förpackningsmaterial och 1998 gick man från 3 till 2 skikt lager av plast. 2016 blev deras kapslar komposterbara och år 2020 skall alla Löfbergs förpackningar vara tillverkade av fossilfri plast. Senast 2030 skall 100% av företagets förpackningsmaterial komma från återvunnen eller förnybar råvara.

Norrmejerier: Ett förpackningsbyte som engagerar konsumenterna.

Anna-Karin Karlsson, affärschef på Norrmejerier, berättade att Norrmejerier precis som Löfbergs är mitt uppe i en förpackningsresa. Norrmejerier använder Tetra Brik men skall inom kort investera i nya förpackningsmaskiner. Konsumenterna vill ha kvar Brik-förpackningen men en undersökning visade också att 30% vill ha skruvkork. Miljökriterierna som är viktiga när det gäller förpackningarna är att det är lätt att tömma ur, platta till och sortera samt att transporterna är effektiva. Norrmejerier testlanserade en förpackning med skruvkork och konsumenterna delade sig i två tydliga läger; de som ogillade korken och de som tyckte det var mycket praktiskt.

Enligt Karlsson tycker konsumenterna att det är allt viktigare att återvinna men det är fortfarande inte tillräcklig många som gör det. 90% av plasten som Norrmejerier använder kommer vara förnybar, och man jobbar aktivt med återvinning. Det finns många myter kring förpackningar, och för att slå hål på några av dessa gjorde Norrmejerier en film med fysikern Patrik Nykvist som undervisade om återvinning.

Panelsamtal på Pack Point Nordic.

Andra nyttiga tips från Pack Point Nordic

Det var många talare under dagen, och Marie Rydén skrev ner några av deras bästa tips och tankar.

  • Värna om drivet hos konsumenterna. Prata med dem och hjälp dem lära sig mer om förpackningar.
  • Hur får man ut all yoghurt ur förpackning? Skaka med mjölk så får du en god smoothie samtidigt som du tömmer förpackningen.
  • Värdedeklaration – tala om varför ni har bytt förpackning och vilka fördelar den har.
  • Matsvinnet är en viktig del i hållbarhetsarbetet och förpackningen kan bidra till att minska svinnet.
  • Viktigt att arbeta med att öka kunskapen så att de förpackningar som sätts på marknaden är återvinningsbara. Hjälp finns i Plastmanualen och den ligger till grund för de avgifter som FTI sätter. Det kommer bli dyrare att skicka plast till förbränning.
  • FTI har nu tagit fram en återvinningsmanual även för metall (se bilden)
FTI:s återvinningsmanual för metall
  • Ha ett öppet sinne och våga testa och samarbeta med partners.
  • Nya plastmaterial som kommer från skogen är på väg, håll utkik!
  • För att få bättre konkurrenskraft och tom locka tillbaka produktion till Sverige måste vi tänka annorlunda. Idag ser man robotar som farliga istället för att vara något som avlastar och förenklar monotona och repetitiva arbeten.
  • Hur får du din produkt att synas i näthandeln? Några tips: matt yta, ståpåse, starka färger, stor text och ren design.

Har du några frågor kring förpackningar?

Kontakta gärna Marie Rydén på marie.ryden@li.se.

Marie Rydén

Näringspolitisk expert