Svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin fortsätter att öka
89 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är en ökning med två procent sedan 2018 och den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende.
Sedan sju år tillbaka har Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. I den första mätningen i februari 2013 uppgav 63 procent att de hade stort förtroende. Trenden sedan dess har pekat tydligt uppåt. I den senaste undersökningen, utförd i oktober-november 2019, svarade 89 procent att de har stort förtroende för industrin.
− Våra 800 medlemsföretag vet att konsumenternas förtroende är en färskvara och något som man måste förtjäna om och om igen. Därför tar de frågor om säkerhet, kvalitet och pålitlighet på allra största allvar. Och att döma av resultatet i undersökningen så lönar det sig. Vi är väldigt stolta över det stora förtroendet för industrin och för våra medlemmar, men vi är givetvis inte nöjda förrän vi är uppe i 100 procent, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.
Utvecklingen av svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin
Har mycket eller ganska stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin:
- Februari 2013: 63 %
- Oktober 2014: 80 %
- Oktober 2015: 81 %
- Oktober 2016: 85 %
- Oktober 2017: 87 %
- November 2018: 87 %
- November 2019: 89 %
Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Demoskop i oktober-november 2019 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 011 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna i panelen har rekryterats slumpmässigt via telefon. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.