Intervju med Ulrika Ekström, tillträdande VD för Svenskmärkning
Vid årsskiftet tillträder Ulrika Ekström tjänsten som vd för Svenskmärkning AB, då hon tar emot stafettpinnen från nuvarande vd Maria Forshufvud. Ulrika har lång erfarenhet av arbete inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln, älskar stekta Karl-johanhattar – och är lantbrukare på fritiden. Vi ställde några frågor för att lära känna henne lite bättre!
Vill du berätta lite om dig själv och varför du tror att du har fått möjligheten att snart ta över som vd för Svenskmärkning AB?
Jag är 50 år och bor på landet. Jag har arbetat med kommunikation i 30 år, dels som Kommunikationschef på stora bolag men också som konsult/vd på flera olika PR-byråer. Att få jobba med frågor som rör lantbruk, livsmedelproduktion och handel har varit en röd tråd i min karriär. Arbetet på Coop, ICA och Lantmännen samt arbete med många olika livsmedelsvarumärken har präglat min syn på matproduktion, spårbarhet och konsumentkraft. Kombinationen av ett brett nätverk inom svensk livsmedelsproduktion samt min långa erfarenhet av kommunikation i både med och motvind, tror jag bidrog starkt till att jag fick jobbet.
Vad var din syn på Svenskmärkning innan du sökte det här jobbet?
Jag har följt Svenskmärkningens resa och beundrat alla de som på kort tid satt märket på kartan. Det är enhetligt, enkelt, tydligt och lätt att känna igen. Dessutom står hela branschen bakom märkningen och det är beundransvärt.
Hur vill du utveckla Svenskmärkning?
En varumärkeskännedom på 84% och trovärdhet hos konsument på 78% ställer stora krav på förvaltning och långsiktighet. Samtidigt vill jag, tillsammans med mitt team, utveckla märket ännu mer. Det kan till exempel innebära att få fler varor märkta, inkludera märkesanvändarna och handeln mer, att jobba med innebörden av vad märket står och nyttja PR, digitala kanaler och film mer.
Vad ser du mest framemot med att börja arbeta för Svenskmärkning?
Att vara tillbaka till livsmedelsindustrin och handeln och alla de fantastiska människor som ser till att vi konsumenter enkelt kan välja svensk mat med gott samvete för djuren, jobben och miljön.
Och avslutningsvis; vilken är din favoriträtt?
Stekta Karl-Johanhattar