Jag är en sockerfri Festis
”Jag är en Festis”. Så löd en klassisk reklamslogan från mitten av 90-talet, som blev startskottet för en ny epok av den 60-åriga framgångssagan Festis. Som ett led i sitt folkhälsoarbete har Carlsberg Sverige utökat Festis-sortimentet med tre sockerfria varianter och fler är på väg.
Sockerfria drycker blir alltmer populära och efterfrågan stiger hela tiden. Som ett svar på detta lanserade Festis år 2020 de första sockerfria varianterna; Raspberry Lemon och Blueberry Pear. Tidigare i år följdes lanseringen upp med sockerfria Kiwi Pineapple och fler varianter är på väg.
Carlsberg Sverige, som tillverkar Festis, har arbetat målmedvetet med att minska sockerhalten. Sedan 2018 har alla sockrade Festis-smaker 30 procent mindre socker. Det innebär inte bara en 30-procentig sockerminskning jämfört med tidigare sockrade Festis, utan även 30 procent mindre socker jämfört med sockrade stilldrinks från andra tillverkare. Hur mycket är egentligen 30 procent mindre socker? Det är faktiskt riktigt mycket. I Festis fall handlar det om 195,4 ton mindre socker varje år efter 2017, motsvarande 54 miljoner färre sockerbitar.
– Festis ska vara en explosion av färg och smak och får aldrig bli tråkigt. Oavsett om Festis lanserar nya smaker med mindre socker eller helt sockerfria varianter så tummar vi aldrig på smakupplevelsen. Och vi ska aldrig använda mer socker än nödvändigt. Det är ett löfte till oss själva och alla Festis-fans, säger Henric Byström, Corporate Affairs Director Carlsberg Sverige.
En Festlig historia som började redan för 60 år sedan
År 1961 lanserades FEST-iS, numera känt som Festis. Det var en fruktdryck utan kolsyra med apelsinsmak, och var då Sveriges första stilldrink. FEST-iS kom i en enda förpackning, den klassiska pyramidformade tetraedern. Förpackningsstorleken var 19 cl, och priset vid lanseringen var 33 öre st.
Sedan 1994 har både smaker, förpackningar och reklam radikalt förnyats, vilket har lett till att Festis idag är en modern ungdomsdryck känd för sina många spännande smaker och sin unika förpackningsdesign.