Priset ska tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar. Bolaget i fråga ska samtidigt ha lagt grunden för en långsiktig exportutveckling ur såväl volym- som lönsamhetssynpunkt på en eller flera marknader. Företag vars exportandel (som andel av företagets totala produktion) ligger över snittet (30%) premieras.
Bakom priset Årets Livsmedelsexportör står Livsmedelsföretagen och Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Priset delas ut på Livsmedelsföretagens årliga evenemang Matdagen.
Priset instiftades 1998 och har fram till och med 2023 delats ut 24 gånger. Allmänheten och livsmedelsbranschen har möjlighet att nominera förslag på lämpliga vinnare. Den slutliga vinnaren utses av en styrgrupp med representanter från den svenska livsmedelssektorn.
Tidigare vinnare
2023: Skruf Snus
2022: Paulig / Santa Maria
2021: Inställt pga corona
2020: Inställt pga corona
2019: Viking Malt
2018: The Absolut Company
2017: Umlax
2016: Fria Bröd
2015: Semper
2014: Pågens
2013: Nyåkers Pepparkakor
2012: Åbro Bryggeri
2011: Aromatic
2010: Oatly
2009: Polarica
2008: Kopparbergs Bryggeri
2007: Polarbröd
2006: Löfbergs Lila
2005: Wasabröd
2004: IKEA
2003: Santa Maria
2002: Abba Seafood
2001: Gillebagaren
2000: Frödinge
1999: Almondy
1998: Carlshamns mejeri
Dokument
Fem avgörande hinder för svensk livsmedelsexport (2021)
Exportrapporten – Vad kan vi lära av andra länder och industrier? (2018)
Kontaktperson
Jimmy Sandell
Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.
Rasmus är exportansvarig på Livsmedelsföretagen och har bred allmänpolitisk kunskap med särskild inriktning på handelspolitiska frågor. Han är även generalsekreterare för branschföreningarna Arom & Kryddföreningen, Sveriges Bagerileverantörers förening och Svenska Juiceföreningen. Han är utbildad civilekonom med inriktning på detaljhandel och har tidigare arbetat på Europaparlamentet med frågor som rör företagande och konsumentskydd.