Storsatsning under Från Sverige-veckorna 2023
Mellan den 18 september och 1 oktober skyltas Från Sverige-märkningen upp stort i livsmedelsbutikerna och i kommunikationen med budskapet Välj svenskt när du handlar. Nytt för i år är pilotprojektet Smaka på Från Sverige.
Syftet med Från Sverige-veckorna är att göra det enkelt för kunden att välja Från Sverige-märkt i butiken och ge livsmedelsföretagen en samlad möjlighet att tydliggöra sina ursprungsmärkta produkter. De ger också tillfälle att berätta om kriterierna för märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige.
— Från Sverige-veckorna är den största och viktigaste aktiviteten under året för Från Sverige-märkningen. Det är en aktivitet där alla som använder märkningen kan deltaga på det sätt som passar bäst. Från Sverige-märkningen har en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan, vilket märks i engagemang och samarbeten. Kännedomen om Från Sverige-märkena är hög och förtroendet lika så. Märkningen ska göra det lätt att hitta och välja svenskt, och vi ser att konsumenten efterfrågar och väljer Från Sverige-märkta råvaror, livsmedel och växter när de handlar, säger Ulrika Norvell, tf vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.
Årets tema: Välj svenskt när du handlar
Årets tema är Välj svenskt när du handlar — laga all världens mat! och de svenska mervärden som kommer med på köpet. Vi visar på bredden av Från Sverige-märkta varor och påminner om vikten av att välja svenskt. Huvudmålgrupp är 35+ och barnfamiljer. Idag ursprungsmärker 226 företag och det finns cirka 12000 produkter som är godkända för märkningen, så det finns ett brett utbud av varor för alla dagens måltider.
Läs mer på Svenskmärknings hemsida