Hårt arbete bakom hälsosammare frukostflinga
Nestlés frukostflingor Nesquik är en välkänd och uppskattad produkt, men den har genom åren fått en del kritik för att den innehåller socker och choklad. Vad få känner till är att Nesquik genomgått en lång och resurskrävande produktutveckling för att bli hälsosammare utan att förlora sin goda smak och popularitet.
För två decennier sen inledde Nestlé arbetet med att förbättra Nesquiks näringssammansättning. Vid den tiden innehöll produkten 38 g socker och inget fullkorn. Stegvis sänktes andelen socker och det raffinerade spannmålet byttes ut mot fullkorn.
– Små steg är nyckeln till framgång. Då sker ingen påtaglig smakförändring vilket innebär att konsumenterna stannar. Blir smakförändringen för stor byter konsumenterna till ett annat varumärke med högre sockerhalt, vilket leder till att vi förlorar en produkt och de går miste om hälsovinsten, säger Per Frank, Nordic Nutrition & Public Affairs Manager på Nestlé Sverige.
Efter många år av hårt arbete med produktutveckling har Nestlé nått fram till den produkt som står på hyllorna idag. Nesquik har nu 52 procent fullkorn och 22 procent socker, något helt annat än ursprungsprodukten.
Men Nestlé nöjde sig inte med det. För att ta reda på om man kunde göra produkten ännu hälsosammare lanserade Nestlé 2019 Nesquik Alphabet, en chokladbaserad frukostflinga där man sänkt sockret med ytterligare 35 procent till 14,9 g/100g och ökat mängden fullkorn till 57 procent. Från den nivån saknas det bara 1,9 g/100 g socker för att kunna Nyckelhålsmärka produkten.
– Tyvärr verkar det som att smakförändringen blev för påtaglig för en del konsumenter. Nesquik Alphabet presterar inte så bra i butik och har därför behövts avlistas på flera marknader. Men det är en del i utvecklingsarbetet. Ibland lyckas man och ibland inte. Vi kommer fortsätta utveckla våra produkter så att de blir mer hälsosamma utan att förlora i smak, säger Per Frank.