Rapportlansering: Recept för resiliens
Den 7 mars lanserar Livsmedelsföretagen Recept för resiliens, en rapport om svensk livsmedelsberedskap och försörjningsförmåga. Medverkar gör bland annat landsbygdsminister Peter Kullgren och företrädare för Arla, Lantmännen och The Absolut Company.
De senaste årens kriser – pandemi, krig, extremväder, transportkaos, kostnadsökningar, med mera – har påverkat alla delar av den svenska livsmedelskedjan. Sveriges livsmedelsberedskap har satts på hårda prov. Det säkerhetspolitiska läget i Europa och i Sveriges närområde är det allvarligaste sedan 1980-talets början. Stora delar av allmänheten är oroade för om det kommer finnas mat vid en omfattande kris.
Trots alla dessa prövningar har butikshyllorna varit välfyllda, mycket tack vare de svenska livsmedelsproducenterna. Innebär det att Sveriges livsmedelsberedskap är god? Bör Sverige bli självförsörjande på livsmedel? Ska vi bygga upp enorma konservlager, eller ska vi stärka vår förmåga att producera mat och dryck i kris och krig? Vilken roll spelar ökad lönsamhet och export? Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan näringslivet och det offentliga? Och hur kan det europeiska samarbetet i livsmedelsfrågor stärkas i ljuset av USA:s svängning i relationen till Ukraina och EU?
Dessa och många andra frågor besvaras i Livsmedelsföretagens nya rapport Recept för resiliens som lanseras på ett seminarium i Stockholm den 7 mars. Rapporten bygger på intervjuer med experter och företrädare för den svenska livsmedelsindustrin samt ett brett urval av befintliga rapporter och analyser. På lanseringen kommer politiker, experter och företagsledare mötas i ett samtal om Sveriges förutsättningar att upprätthålla en god livsmedelsberedskap i både fred och kris.
Medverkar gör Peter Kullgren, landsbygdsminister, Helena Markstedt, ansvarig för samhällsrelationer Arla Foods Sverige, Paula Eriksson, VP Corporate Affairs & Communications, The Absolut Company, Per Arfvidsson, Executive Vice President & CTO, Lantmännen Group och Patrik Strömer, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen med krisberedskap, försörjningsförmåga och totalförsvar som särskilda ansvarsområden. Ytterligare deltagare tillkommer.
När: Den 7 mars klockan 08.30-10.30 (registrering och frukost 08.30-09.00)
Var: Spritmuseum, Djurgårdsstrand 9, Stockholm
Arrangör: Livsmedelsföretagen
Anmälan: Anmäl dig via den här länken
OBS! Föranmälan obligatorisk. Begränsat med platser. Företräde för media, myndighetspersoner och medlemmar i Livsmedelsföretagen.

Jimmy Sandell
Jimmy är kommunikationschef på Livsmedelsföretagen och ingår i organisationens ledningsgrupp. Han leder kommunikationsavdelningens arbete och har det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. Han är också suppleant i Svenskmärknings styrelse. Jimmy arbetar återkommande även med industri- och partsgemensamma projekt och aktiviteter. Jimmy kommer närmast från rollen som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategiföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy har en examen från civilingenjörsprogrammet System i teknik och samhälle samt en fil kand i företagsekonomi.