Samordningsansvar
Du som arbetsgivare har normalt och regelbundet olika entreprenörer som utför särskilda uppgifter på arbetsplatsen. Då behöver du känna till ditt samordningsansvar för arbetsmiljön och vad det innebär.
Vilka regler gäller?
Det är i arbetsmiljölagen kapitel 3 paragraf 7d som reglerna står om samordningsansvaret för fasta driftställen. Samordningsansvaret finns även specificerat i andra paragrafer i kapitel 3, exempelvis vilka uppgifter som ingår, samt i arbetsmiljöförordningen.
Även vissa av Arbetsmiljöverkets föreskrifter omfattar särskilda bestämmelser som direkt riktar sig till samordningsansvarig och som behöver beaktas, exempelvis AFS 2011:19 om kemiska arbetsmiljörisker och AFS 2006:5 om användning av truckar.
Samordningsansvarig – vem är det?
Om ett fast driftsställe är gemensamt arbetsställe för flera verksamheter, är den som råder över arbetsstället ansvarig för samordningen av arbetsmiljöfrågor. Att samordna arbetet för en säker arbetsmiljö kan bli aktuellt exempelvis om du har en entreprenör som utför städ- och rengöringsarbete eller om du anlitar ett företag/åkeri som sköter transporter. Det är även vanligt förekommande med entreprenörer för underhålls- och servicearbete såsom maskintekniker, elektriker, snickare med flera.
Samordningsansvaret kan överlåtas till någon annan som bedriver verksamhet på arbetsstället, men då gäller att hela ansvaret överlåts och inte enbart vissa delar.
Vad ska samordningsansvarig göra?
Den som är samordningsansvarig ska koordinera det förebyggande arbetsmiljöarbetet inför att andra arbetsgivares anställda ska utföra arbete på arbetsstället. Det handlar om att se till så att de egna medarbetarna likväl som entreprenörerna inte skadas eller blir sjuka på grund av samtidiga arbeten och risker som det eventuellt kan medföra. Därför behöver man bland annat:
- tidsplanera arbetet, om det kan medföra risker med annat pågående arbete
- se till att det finns allmänna skyddsanordningar och att dessa är underhållna (samt i förekommande fall kontrollerade/besiktade)
- se till att det finns allmänna skyddsregler för arbetsstället, (som är dokumenterade och går att förstå för berörda)
- klargöra vem som ska ansvara för eventuella särskilda skyddsanordningar som kan behövas för arbetets utförande
Om det pågår ett byggnads- eller anläggningsarbete på arbetsstället så innebär det även att den samordningsansvariga ska se till att organisera samråd med den som har utsetts till byggarbetsmiljösamordnare (BAS-U/BAS-P).
Läs mer i Arbetsmiljöverkets broschyr Samordningsansvaret för arbetsmiljön.
Har vi hela arbetsmiljöansvaret för entreprenörer?
Samordningsansvaret gäller för att samordna/koordinera arbetsmiljöarbetet på det gemensamma arbetsstället, och utöver det så har varje arbetsgivare alltid ansvar för sina egna anställda. Det är därför alltid varje arbetsgivares skyldighet att se till så att det egna arbetet, och eventuella anordningar som används i samband med det, inte medför att någon annan utsätts för risker att skadas eller bli sjuk.
Tala om vem som är samordningsansvarig
Den som ansvarar för samordningen av arbetsmiljöarbetet och skyddsåtgärder ska sätta upp anslag med uppgifter om detta på det gemensamma arbetsstället.
Samordningsansvar i olika regler
Förutom de uppgifter som samordningsansvarig minst har, enligt arbetsmiljölagen i kapitel 3 paragraf 7e, så finns det även uttalat särskilda uppgifter i vissa av Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS) som ligger på en samordningsansvarig.
Utöver det så lyfts i vissa regler vikten av att samråda och samordna arbetsmiljön, utan att det specifikt är kopplat till en samordningsansvarigs uppgifter. Det kan därför vara lämpligt att ha väl uttalade rutiner för samordningsansvaret, så att det i alla situationer står klart vem som ska samordna och organisera samråd vad gäller olika arbetsmiljöfrågor.
Var kan jag få hjälp?
Har du frågor om samordningsansvaret, kontakta gärna Livsmedelsföretagen för rådgivning.
Länkar till information och stödverktyg
- Arbetsmiljölagen – kapitel 3
- Arbetsmiljöverket – broschyr Samordningsansvaret för arbetsmiljön ADI 203
- Prevent – checklista Samordningsansvar fast driftställe
- Arbetsmiljö i kollektivavtalen
- Arbetsmiljöarbete i det lilla företaget – så kommer du igång
- Arbetsmiljönätverket
- Arbetsmiljöregler
- Bageri & arbetsmiljö
- Buller
- Dator- och bildskärmsarbete
- Elektromagnetiska fält
- Ensamarbete
- Ergonomi
- Fördelning av arbetsmiljöuppgifter
- Företagshälsovård
- Första hjälpen och krisstöd
- Gravida och ammande arbetstagare
- Hälsofrämjande ledarskap
- Inspektion från Arbetsmiljöverket
- Kränkande särbehandling & diskriminering
- Livsmedelsbranschens Informationssystem om Arbetsmiljö (LIA)
- Mallar, checklistor & stöd för arbetsmiljöarbetet
- Maskiner och CE-märkning
- Medicinska kontroller och hälsoundersökningar
- Olyckor och tillbud
- Organisatorisk och social arbetsmiljö – OSA
- Säkerhetskultur
- Samordningsansvar
- Sanktionsavgifter, böter, straff och vite
- Skyddskommitté
- Skyddsombudets roll
- Slakteri, charkuteri & arbetsmiljö
- Statistik – arbetsmiljö
- Systematiskt arbetsmiljöarbete – SAM
- Truckar
- Unga i arbetslivet – sommar-/feriearbete samt praktik med minderåriga