fbpx
Hoppa till innehåll

Arbetsmiljö i kollektivavtalen

I kollektivavtalen har vi lyft arbetsmiljöfrågor i olika delar och vikten av lokal samverkan för att få en god arbetsmiljö. Nedan ges exempel på olika frågor inom arbetsmiljö som berörs.

I avtalet för tjänstemän återfinns arbetsmiljö i Bilaga 7 med bland annat formerna för hur arbetsmiljöarbetet bör gå till. Bland annat lyfts systematiskt arbetsmiljöarbete, organisatorisk och social arbetsmiljö samt utformningen av introduktion.

I livsmedelsavtalet återfinns arbetsmiljö i Bilaga B, där lyfts bland annat systematiskt arbetsmiljöarbete, företagshälsovård samt vikten av introduktion och kännedom om risker i verksamheten. Vidare lyfts även utbildning av skyddsombud, som ska ha erhållit grundutbildningarna BAM och SAM (40 timmar vardera) inom ett år från att de fått uppdraget. Prevents studiematerial ”Bättre arbetsmiljö” och ”Systematiskt arbetsmiljöarbete”, eller motsvarande av parterna godkänt material, ska användas. Arbetsgivaren bekostar utbildningarna.

Här finns mer information om våra kollektivavtal.

Kontaktperson

Heléne Eklöf

Arbetsmiljöexpert

Heléne arbetar med arbetsmiljöfrågor. Det innefattar bland annat att hålla utbildningar, att ge råd och vara ett stöd till medlemmar i frågor som rör deras arbetsmiljöarbete med att exempelvis ta fram eller vidareutveckla förebyggande åtgärder för att möjliggöra en sund och säker arbetsmiljö. Heléne kommer närmast ifrån rollen som arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket och är utbildad högskoleingenjör (BSc) inom maskinteknik med inriktning på industriell ekonomi samt produktion.