Debatt: ”Matkedjor stoppar behövliga prisökningar”
Livsmedelsproducenternas kostnader har ökat explosionsartat, men dagligvaruhandeln och Systembolaget är alltför långsamma med att släppa igenom prishöjningar. Samtidigt tvekar inte handeln när det gäller att höja priset på sina egna märkesvaror. Nu är det dags för hela livsmedelskedjan att ta sitt ansvar i den pågående kostnadskrisen, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal på SvD Debatt.
Här kan du läsa ”Matkedjor stoppar behövliga prisökningar” (betalvägg) i sin helhet. Nedan följer utdrag ur artikeln:
”Alltsedan Sveriges EU-inträde 1995 har dagligvaruhandeln utvecklat affärsmodeller som minimerar den egna risken och maximerar leverantörens. Ett exempel är ledtider på 3–6 månader för en leverantör som vill få igenom en prisökning. Systembolaget har bara två tillfällen per år då leverantörerna tillåts justera sina leveranspriser. I en normal, förutsägbar konjunktur är dessa ledtider hanterbara.
Det svenska livsmedelsproducenter upplever nu är allt annat än normalt. Sedan 2021 har flera viktiga kostnader ökat med 50–200 procent. Många leverantörer till livsmedelsindustrin hävdar force majeure och ökar sina leveranspriser dagligen. Under de här förutsättningarna fungerar inte ledtider på upp till ett halvår. Några av dagligvarukedjorna har i media deklarerat att de ska korta ner sina ledtider och snabbare släppa igenom prishöjningar. Men när vi i vårt senaste konjunkturbrev frågade våra medlemsföretag var det bara tre av tio som hade märkt av sådana åtgärder. Av våra medlemmar som levererar till Systembolaget var det noll av tio.”
***
”Ett av de mer anmärkningsvärda argumenten är att producenten ”bör ta sitt samhällsansvar”. Det vill säga, svälja kostnadsökningarna på egen hand i stället för att skicka dem vidare. Svenska producenter tar ett aktivt samhällsansvar varje dag genom att under alltmer pressade förhållanden fortsätta förse befolkningen med högkvalitativa livsmedel. Att avstå från att föra vidare kostnadsökningar – och därmed producera med förlust – är inte ett alternativ. Varje livsmedelsföretag som går i konkurs försvagar den redan sårbara svenska försörjningsförmågan.”
***
”Märkligt nog har dagligvaruhandeln inte några problem med att höja priserna på sina egna märkesvaror, så kallade EMV. I en artikel i SvD den 16 juni påvisar Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, att handelns egna märkesvaror har ökat betydligt mer i pris än leverantörernas märken. Mazur påpekar i samma artikel att ”de nu genomförda prishöjningarna ger större intäkter för handeln. Detta eftersom handeln arbetar med marginalpåslag i procent.”
Läs även: Maten är dyr – men måste bli ännu dyrare