Debatt: Nej ICA, branschens ”bekymmer” är inte lönsamma leverantörer

Enligt Göran Blomberg, VD på ICA-handlarnas Förbund, är ”bekymret” i den svenska livsmedelsbranschen multinationella livsmedelsproducenters ”höga marginaler”. Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman och chefekonom Carl Eckerdal bemöter Blomberg i en debattartikel i Dagens Industri.

Det är i en artikel i Dagligvarunytt den 8 december som Göran Blomberg uttalar sig om ICA-butikernas sjunkande lönsamhet:

”Kostnader av olika slag har ökat mycket. Butikerna har inte kunnat kompensera sig för det producenterna har tagit ut. Däremot ökar marginalerna för flera av de stora leverantörerna. Multinationella företag är väldigt starka. Deras höga marginaler är bekymret i branschen.” 

Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman och chefekonom Carl Eckerdal bemöter nu Blomberg i en debattartikel i DI. I artikeln lyfter man bland annat fram ICA:s maktövertag i den svenska livsmedelssektorn:

”Den övervägande majoriteten av svenska leverantörer har mycket lite att sätta emot när Icas inköpare inte är nöjda med inskickade offerter. Man har helt enkelt inte råd att förlora Ica – och halva den svenska marknaden – som kund. De multinationella bolagen, mindre beroende av den svenska marknaden, är möjligen mer svårkuvade för Ica. Men inte ens de största multinationella producenternas svenska verksamheter kommer upp i en bråkdel av Icas omsättning eller marknadsdominans.

I artikeln tar Hellman och Eckerdal även upp frågan om riskfördelningen i livsmedelskedjan:

 ”I sin iver att peka ut globala livsmedelsproducenter med en högre lönsamhet som ’bekymret’ i livsmedelsbranschen glömmer Blomberg påpassligt bort att de multinationella leverantörerna är industriföretag, med betydligt högre nivåer av risktagande än handlarledet. Handelsföretags främsta uppgift är att – med en förhållandevis låg affärsrisk – agera mellanhand mellan producent och konsument. Det är ett uppdrag ICA sköter så pass väl att de sedan många år tillbaka kontrollerar 50 procent av den svenska livsmedelsmarknaden.”

– Detta är inte första gången som företrädare för dagligvaruhandeln försöker framställa multinationella livsmedelsproducenter som branschens stora problem. Argumenten känns igen från handelns misslyckade försök att urvattna lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder. Det var fel då och det är fel nu, och vi har en skyldighet gentemot våra medlemsföretag att berätta hur det faktiskt ligger till. De senaste årens matprisdebatt är tillräckligt förvirrad som det är och det är olyckligt att väl insatta branschföreträdare sprider uppenbara felaktigheter, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.

För mer information

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60