Detta är årets trendigaste livsmedel
Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat svenska folket vilket som är årets trendigaste livsmedel. Årets trendlista toppas av mejeriprodukten kvarg, som under 2024 blev så populär att två av de största svenska producenterna stundtals inte kunnat möta efterfrågan.
På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1008 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2024. Den tydliga vinnaren är mejeriprodukten kvarg, som i årets undersökning ökar kraftigt jämfört med 2023. I år angav hela fem procent kvarg som ”årets trendigaste livsmedel”, jämfört med bara några tiondels procent 2023.
Kvargens ökade popularitet märks tydligt hos producenterna. I en artikel i Aftonbladet säger Arlas presschef Max Wallenberg att ”Vi har sett en stor efterfrågan av kvarg under flera års tid, 20 till 30 procents ökning varje år. Men i år har det ökat ännu mer än våra prognoser”. I samma artikel säger Anette Gregow, kommunikationsdirektör på Skånemejerier, att ”Det är en mycket stark efterfrågan på kvarg, och det har bland annat lett till brist på förpackningsmaterial”. Både Arla och Skånemejerier uppger att de ska öka kapaciteten för att kunna möta den starka efterfrågan.
– Kvarg är en fantastisk produkt på många sätt, och inte minst lockar den folk som är intresserade av hälsa och träning. Men det räcker nog inte för att förklara den snabbt ökande populariteten. Den avgörande faktorn är sannolikt sociala medier, där kvargen har fått väldigt stor spridning under året. Om det skulle utses årets trendigaste livsmedel i USA så skulle nog svenskt godis ligga bra till. Det enorma intresset för bland annat Bubs skapades också i sociala medier. Vilket som blir nästa heta livsmedel är svårt att säga, men det vi kan slå fast är att sociala medier kommer fortsätta ha en stor påverkan på vad vi väljer att äta och dricka, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Andra trendiga livsmedel i årets undersökning är svenskt godis, smaksatta dadlar, nudlar, funktionsdrycker och gurka, framförallt i form av en gurksallad som trendat på TikTok.
Om kvarg
Kvarg är en färskost av surmjölk koagulerad med mjölksyrabakterier. Kvarg kan användas både i bakning och matlagning, och många äter det till frukost eller mellanmål eftersom det är proteinrikt och fettsnålt. I Sverige lanserades kvarg i handeln av Arla 1985, under varumärkesbenämningen kesella. Sedan dess har kvarg blivit vanligt vid bakning, till exempel av lussekatter. Olika sötade kvargprodukter har också blivit vanliga, smaksatta med bland annat saft, sylt eller vanilj.