En Björn på Norrlandsturné
Vår vd Björn Hellman åker regelbundet ut i landet för att träffa våra 800 medlemsföretag. Björns senaste resa gick till Norrland där han och vår medlemsansvarige Magnus Hultman besökte Bastuträsk Charkuteri, Skellefteå Bryggeri, Orientfalafel och Sápmi Ren & Vilt, och möttes av mod, passion och gott kaffe.
Björn Hellman:
Om jag skulle försöka sammanfatta min Norrlandsturné i ett enda ord så skulle det bli: passion. De medlemsföretag som jag hade nöjet att träffa har en enorm passion för att leverera produkter av högsta kvalitet, för att skapa extremt nöjda kunder, för att medarbetarna ska trivas och utvecklas i företaget och sist – men inte minst – för att få den egna hembygden att leva.
Under min resa har jag också slagits av vilket mod våra medlemsföretag visar. Att starta upp en falafelfabrik i Bjurholm är det nog ganska få av oss skulle få för sig, men det visar sig att genom hårt arbete och en stor portion norrländsk envishet så går det mesta att lösa. Att starta upp och investera i ett nytt mikrobryggeri kräver också mod, då konkurrensen inom bryggerisektorn är stenhård. Då känns det väldigt bra att se att de här företagen har lyckats så väl.
Här kan du läsa mer om Orientfalalel
När det gäller marknadsföringsstrategier så hade ett av företagen jag besökte beslutat sig för att bara sälja sina produkter inom Västerbottens län. Trots ett stort antal förfrågningar från andra håll så ville man hålla sig till sin strategi; att vara en stark och trygg leverantör, men enbart i Västerbotten – en strategi som har visat sig fungera utmärkt. Intressant har också varit att se vilka säljkanaler som företagen väljer att använda. Ett företag säljer direkt på butik, ett företag prioriterar storhushåll och ett tredje väljer att fokusera på att sälja via olika typer av aktiviteter som t.ex. marknader och mässor. Alla företagen lyckas väl, men på helt olika sätt.
Här kan du läsa mer om Skellefteå Bryggeri
Det gläder mig också att samarbetet mellan företagen och de lokala myndigheterna på lokalt plan överlag fungerar bra. Myndigheterna och politikerna inser att om det ska skapas arbetstillfällen så måste man verka för att skapa bästa möjliga förutsättningar för företagen.
Här kan du läsa mer om Bastuträsk Charkuteri
Det har också varit väldigt positivt att höra från medlemsföretagen att vid de tillfällen som de har konsulterat medarbetare från Livsmedelsföretagen så är man mycket nöjd med den service som företaget har fått. Vi på Livsmedelsföretagen erbjuder ett brett spektrum av tjänster och det känns verkligen bra att vi kan vara med och stötta våra svenska livsmedelsföretag. Företag som inte bara gör fantastiska produkter men också spelar en så avgörande roll för vår svenska välfärd, och för att hålla hela Sverige levande.
Här kan du läsa mer om Sápmi Ren & Vilt
Avslutningsvis vill jag tacka de medlemsföretag som jag och Magnus har besökt för ett mycket trevligt och generöst mottagande. Vi har känt oss väldigt välkomna var vi än har kommit. Och kaffet har smakat lika bra över hela Norrland!
Vill du att Björn besöker ditt företag?
Alla vi som jobbar på Livsmedelsföretagen besöker varje år minst ett av våra medlemsföretag för att få reda på mer om företagens behov och utmaningar och vad vi kan hjälpa till med. Hör av dig till vår medlemsansvarige Magnus Hultman om du vill att vi besöker ditt företag så bokar vi in ett datum!