Exportdagen med Team Sweden Livsmedel
Den 26 oktober är det dags för Exportdagen med Team Sweden Livsmedel som denna gång fokuserar på hur man kan få fler svenskproducerande företag att ta steget till export. Efter det fullmatade programmet bjuder Livsmedelsföretagen in till exportmingel. Anmäl dig idag!
En rad omvärldsfaktorer har påverkat svenska livsmedelsproducenter och exportörer de senaste åren, vilket sammantaget har bidragit till ett ökat kostnadsläge. Med en svagare valuta kan det därför vara attraktivt att ge sig utanför landets gränser. På vilket sätt kan det innebära en möjlighet för svenska livsmedelsföretag som redan är på exportmarknaden eller som vill börja exportera?
Ta del av de aktuella politiska processerna som sätter riktningen för de statliga prioriteringarna och ta också del av ett antal berättelser om hur man har lyckats på olika exportmarknader. Som vanligt kommer Business Swedens experter från en rad globala marknader att redogöra för de senaste trenderna. Passa även på att möta andra företag och offentliga aktörer som stöttar företag att öka sin export.
Efter programmet bjuder Livsmedelsföretagen in till exportmingel på en restaurang som ligger i anknytning till konferenslokalen.
Tema, tid och plats
Tema: Svag krona – stark export?
Tid: Torsdag den 26 oktober kl. 10.00–16.00. Kaffe serveras från 09.30
Plats: Aulan i Näringsdepartementet, Herkulesgatan 17, Stockholm
Anmälan
Anmäl dig senast den 23 oktober genom att maila till Lidia H Strömberg, lidia.h-stromberg@regeringskansliet.se.
Frågor
Kontakta regeringens nationella exportsamordnare för livsmedelssektorn Johan Krallis Anell, johan.krallis.anell@regeringskansliet.se, 070–268 49 36
Program
10.00–10.10 Inledning
10.10–10.30 Svenska exportmöjligheter och vikten av en konkurrenskraftig export för att stärka försörjningsgraden
Björn Hellman, VD, Livsmedelsföretagen
Palle Borgström, ordförande, LRF
10.30–10.45 En ny export- och investeringsstrategi
Per Thöresson, Ambassadör, Utrikesdepartementet
10.45–11.00 En livsmedelsstrategi 2.0
Carl-Fredrik Lööf, Ämnesråd, Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet
11.00–11.15 Hur mår svensk livsmedelsexport?
Carl Eckerdal, chefekonom, Livsmedelsföretagen
Tema: Fler svenskproducerande företag på export
11.15–11.35 98 procent exportandel med utländskt ägande,
Paula Eriksson, Kommunikationschef, Absolut Company
11.35–12.00 Panelsamtal: Hur lyckas vi på exportmarknaden?
Kullabygdens musteri, Magnus Bergman, Sales Manager
The Green Dairy, Kenth Lindvall, CEO
TBC
Fazer Sverige, Martin Pardell, Director, B2B, Export
12.00–13.00 Lunch
Trender och möjligheter i omvärlden
13.00–13.20 Nytt geopolitiskt läge, nya möjligheter
Lars Gunnar Edh, Executive Vice President, Lantmännen Energy
13.20–13.40 Möjligheter för en ökad export och en ökad mjölkproduktion
Helena Markstedt, Public Affairs Manager, Arla Sverige
13.40–14.00 Svag krona – stark export?
Helen Rönnholm, Head Export Promotion och ordförande i livsmedelsexportprogrammet Try Swedish!, Business Sweden
14.00–14.30 Paus
14.30–14.50 Aktiviteter och möjligheter i exportprogrammet Try Swedish!
Maria Kärnerud program manager för Try Swedish!, Business Sweden
14.50–15.10 Lina Balsyte, Project Manager, Business Sweden, Singapore
15.10–15.30 TBC, Business Sweden
15.30–15.50 Jessica Conelly, Office, Manager, Business Sweden, USA
15.50–16.00 Avslutning
16.00 Exportmingel
Om Team Sweden Livsmedel
Team Sweden Livsmedel är en plattform för alla aktörer som är intresserade av att öka svensk livsmedelsexport, företag och branschorganisationer såväl som myndigheter. Det ska framför allt vara en tydlig plattform för näringslivet att få stöd vad gäller export- och internationaliseringsfrågor och ett viktigt steg i att utveckla ett tätt exportsamarbete för alla inblandade aktörer.