”Full fart framåt!” – Feeder möter Björn Hellman
Den 12 april hade Björn Hellman sin första dag som vd för Livsmedelsföretagen. Sedan dess har han hunnit med en styck Matdagen, en årsstämma, en Brysselresa, ett tiotal företagsbesök, ett hundratal möten och nu även ett samtal med Sveriges bästa livsmedelspodcast, Feeder. Så varför vill han jobba med livsmedel? Vilka är de största utmaningarna för industrin? Hur ser han på relationen till facket och handeln? Och vilket fotbollslag hejar han på egentligen? Allt detta och mer i senaste Feeder!
Citaten här nedanför är utdrag ur intervjun med Björn Hellman. Här kan du lyssna på hela avsnittet (iTunes).
När du fick frågan om du ville bli vd, var det självklart att du skulle tacka ja?
”Ja, det var ett självklart val. Att få jobba med svenska livsmedelsproducenter och utveckla hela den svenska livsmedelsindustrin, jag tror inte att man kan ha ett bättre jobb faktiskt.”
Var kommer ditt livsmedelsintresse ifrån?
”Jag har nog haft det med mig hela livet. Min morfar drev en ICA-butik för väldigt länge sedan och på den vägen har det varit. Men jag jobbade i många år i livsmedelsbutiker, jag har stått i mejerikylar och jag har packat kundernas kassar till jul. Jag gillar snabbrörliga produkter och att man får träffa så mycket människor. Det är en härlig bransch att jobba i.”
Du har jobbat på både Cloetta och Kavli. Vad är skillnaden mot att jobba i en branschorganisation?
”Det är en väldigt stor fördel att ha jobbat kommersiellt som jag har gjort. Man förstår företagens villkor, vilket tempo det är där ute, vilken konkurrens man upplever, hur felaktig lagstiftning kan skapa problem. Det tror jag gör att man kan göra ett mycket bättre jobb i en bransch- och arbetsgivarorganisation som jobbar med helheten.”
Vad är din bild av svensk livsmedelsindustri?
”Min bild av svensk livsmedelsindustri har alltid varit väldigt positiv. Eftersom jag varit i den har jag sett allt bra som producenterna gör. Det som jag däremot kan känna frustration över är att det görs så enormt mycket bra bland Sveriges livsmedelsproducenter som inte riktigt kommer fram. Det har varit matlarm och cancerlarm och det måste vi såklart hantera, men mitt mål är att jag och mina medarbetare verkligen ska lyfta fram allt det positiva som finns i svensk livsmedelsindustri.”
Varför är livsmedelsexporten så viktig?
”Den är väldigt viktig för att vår livsmedelsindustri ska överleva på sikt. Vi är ju trots allt bara 10 miljoner invånare i Sverige. Ska du kunna hänga med i den framtida utvecklingen – du ska automatisera din produktion, det kommer in robotar – då måste du få skalfördelar. Och då är exporten ett utmärkt verktyg. Faktum är att idag har vi 50 000 anställda i vår svenska livsmedelsindustri, den är viktig för svensk välfärd, och ju mer vi kan exportera desto mer jobb blir det i Sverige.”
Hur ser du på relationen mellan livsmedelsproducenter och dagligvaruhandeln?
”I Sverige har [dagligvaruhandeln] centrerats till ett fåtal aktörer och det är klart att de får stor makt. Det är viktigt för oss att få dem att förstå att vi måste ha god lönsamhet hos våra svenska livsmedelsföretag för att kunna ha innovation och utveckla nya produkter. Och faktum är ju att våra svenska konsumenter vill handla svenska livsmedel och då måste det finnas ute i butikerna, såklart. Så jag tycker det är viktigt att vi har ett bra samarbete, men det är också viktigt att dagligvaruhandeln förstår att vi måste ha en stark livsmedelsindustri och att man måste få rimligt betalt för sina produkter.”
Du fikade nyligen med Eva Guovelin, förbundsordförande för fackföreningen Livs. Vad pratade ni om?
”Det var ett väldigt bra samtal tycker jag. Vi pratade om alla utmaningar som finns, och alla möjligheter. Jag blev glad när jag träffade henne och insåg att vi har väldigt mycket samsyn. Det handlar om livsmedelsexport, det handlar om att vara en konkurrenskraftig svensk industri, det handlar om att skapa ännu fler arbetstillfällen. Vi pratade också om arbetsmiljö, som såklart är en jätteviktig fråga för båda parterna. Vi vill att det ska vara bra och inspirerande att jobba i vår industri, och säkert såklart.”
Hur ska du lära känna medlemsföretagen framöver?
”Både jag och mina 25 medarbetare ska ut på en stor turné till hösten, och då kommer vi åka från norr till söder och träffa allt från små företag till jättestora företag.”
Vad kommer Livsmedelsföretagen fokusera extra mycket på i höst?
”Dels håller vi på att ta fram ett hållbarhetsmanifest som hela livsmedelsindustrin ska stå bakom, och dels håller vi på att diskutera ett initiativ för folkhälsa som vi också kommer lansera framöver. Och i folkhälsoprojektet så är ett av de stora målen att lyfta fram allt det positiva som sker inom svensk livsmedelsindustri för den svenska folkhälsan.”
Vad är ditt motto?
”Full fart framåt!”
Det här var bara några citat ur Feeders spännande samtal med Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman. Här kan du lyssna på hela intervjun.