Jimmy Sandell ny kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen
Den 1 juni tillträder Jimmy Sandell den nyinrättade rollen som kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen. Jimmy har sedan 2016 arbetat som kommunikationschef på bransch- och arbetsgivarorganisationen som företräder 800 svenska livsmedelsproducenter.
I sin roll som kommunikationschef har Jimmy lett arbetet och haft det övergripande ansvaret för Livsmedelsföretagens interna och externa kommunikation och event. I den nyinrättade rollen som kommunikations- och näringspolitisk chef kommer Jimmy även att ansvara för att utveckla och leda Livsmedelsföretagens public affairs-arbete. Jimmy tillträder sin nya tjänst den 1 juni.
– Jag är stolt och glad över att få ett av Sveriges mest spännande och utmanande jobb och jag ser väldigt mycket fram emot att tillsammans med alla skickliga medarbetare på Livsmedelsföretagen fortsätta att utveckla och spetsa vår kommunikation och vårt public affairs-arbete. Jag drivs av att vi ska bli Sveriges främsta bransch- och arbetsgivarorganisation och att livsmedelsindustrin ska få och ta den plats i rampljuset som den förtjänar. De senaste årens kriser har lett till ett nödvändigt uppvaknande kring vikten av en robust och välmående svensk livsmedelsindustri – en industri som vi inte ska ta för given utan vårda och ge bästa möjliga förutsättningar att växa och nå sin fulla potential, säger Jimmy Sandell.
Innan Jimmy började på Livsmedelsföretagen arbetade han som som byråchef och vice VD på United Minds. Han var även partner i Primegruppen som består av kommunikationsbyrån Prime och strategi- och analysföretaget United Minds. Prime & United Minds utsågs till en av världens mest kreativa byråer under hans tid på företaget. Jimmy är utbildad civilingenjör vid Uppsala universitet och har även en fil kand i företagsekonomi från samma lärosäte.
– Jag har haft den stora förmånen att arbeta tillsammans med Jimmy under flera år och han har gjort ett extraordinärt arbete med att modernisera och utveckla Livsmedelsföretagens kommunikation och verksamhet i stort. Utöver all erfarenhet, kunskap och klokskap har han dessutom starka ledaregenskaper och är mycket väl insatt i Livsmedelsföretagens näringspolitiska frågor. Jag ser därför med stor tillförsikt fram emot att Jimmy fortsätter att driva och vidareutveckla vårt angelägna arbete inom såväl kommunikation som näringspolitik, säger Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman.