Kommunikationspris till CO-CEO: ”Modernisera synen på en hel bransch”
![](https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2025/02/100w5542-800x533.jpg)
100-wattaren är en tävling som belönar effektiva kommunikationsinsatser. På prisgalan den 6 februari belönades Livsmedelsföretagens CO-CEO kampanj med en bronsplats. CO-CEO genomfördes i nära samarbete med medlemsföretagen Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla.
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. Livsmedelsföretagens CO-CEO kampanj från 2024 belönades med 50-wattaren, motsvarande en tredjeplats, i den prestigefyllda kategorin ”Employer Branding & Rekrytering”.
Juryns motivering löd: ”Den här kampanjen lyckas med något så ovanligt som att effektivt engagera unga till intresse för en bransch de sällan tänker på. Med ett kreativt löfte om VD-stolen och väldokumenterade effekter lyckas man både inspirera och modernisera synen på en hel bransch.”
– Vi är stolta och glada och framförallt väldigt tacksamma gentemot våra medlemsföretag Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla. De ställde upp på ett fantastiskt sätt och visade med all tydlighet att livsmedelsindustrin är en framtidsbransch med närmast oändliga möjligheter och en makalös potential. Priset är inte på något sätt en slutpunkt, tvärtom faktiskt. Nu växlar vi upp vårt arbete med att se till att Sveriges godaste industri även blir Sveriges mest attraktiva, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.
Krav: 100% glöd
Våren 2024 lanserade Livsmedelsföretagen kampanjen CO-CEO där fem medlemsföretag – Estrella, Polarbröd, Löfbergs, Sevan och Arla – erbjöd unga människor tjänsten som CO-CEO och en unik möjlighet att kickstarta karriären. För rollen krävdes ingen tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning, men kandidaten behövde vara mellan 18-26 år och ha “100% glöd”.
![](https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2024/05/livsmedelsforetagen-coceo-03-1600x1067.jpg)
Ansökningsprocessen skedde via en nationell kampanj med bland annat affischering i studentstäder samt en omfattande TikTok-kampanj. Av nästan 500 ansökningar så valdes fem personer ut som påbörjade sina tjänster under hösten. Deras tid hos medlemsföretaget dokumenterades via filmer på TikTok.
Syftet med kampanjen CO-CEO var att positionera livsmedelsindustrin som en framtidsbransch och öka attraktiviteten för livsmedelsföretag som arbetsgivare bland unga. Juryn tog bland annat fast på att andelen i målgruppen som kan tänka sig jobba i livsmedelsindustrin ökade med hela 21 procentenheter (från 41% av de som inte sett kampanjen till 62% av de som sett kampanjen).
Pris även för Lantmännen och Kavli
Även vårt medlemsföretag Lantmännen uppmärksammades med fler nomineringar och kammade hem 50 Watt i kategorin Konsument med sin kampanj Länge leve jorden. Casefilmen som sammanfattar kampanjen kan du se här.
I kategorin Strategisk design belönades ytterligare ett medlemsföretag när Kavlis bidrag Johnny’s Barbeque Buddies vann 75 Watt. Se casefilmen som sammanfattar kampanjen här.
För mer information
![](https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2024/10/f0a9278-webb-e1729684099418-450x450.jpg)