Livsmedelsföretagen: Inför varningstriangel mot populistiska förslag

Socialdemokraterna vill införa en märkning som varnar konsumenterna för så kallad ”krympflation”. Livsmedelsföretagen är kritiska mot förslaget som de menar både osar politisk populism och misstänkliggör hårt pressade svenska livsmedelsproducenter.

Det var på en pressträff i Västerås den 1 december som Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson presenterade förslaget. Socialdemokraterna vill enligt partiets hemsida ”tvinga matjättar att tydligt märka ut när en förpackning i matbutiken blir mindre utan att priset sänks.” Märkningen ska utgöras av en varningstriangel på förpackningen. På hemsidan skriver partiet även att ”Socialdemokraterna vill stoppa matjättarnas trixande med priser” och ”Ingen ska känna sig lurad när man packar upp sin matkasse”. Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen som företräder 750 svenska livsmedelsproducenter, är djupt kritisk både mot förslaget och Socialdemokraternas retorik.

– Med ord som ”trixande” och ”lurad” blir det tydligt vad Magdalena Andersson tror om svenska livsmedelsproducenter. Socialdemokraterna verkar ha missat att det finns både jämförelsepriser och innehållsförteckningar, och lagstiftningen på området är omfattande och välfungerande. Så sent som 2023 konstaterade SCB att problemen med så kallad krympflation är ”i princip obefintliga”. Om Socialdemokraterna tror att det här är det stora problemet inom livsmedelsbranschen så har man sovit de senaste fem åren. Det som behöver en varningstriangel är ohederlig retorik och populistiska förslag som det Magdalena Andersson presenterade igår, säger Jimmy Sandell.

Läs mer: SCB: Matpriser påverkas mindre av krympflation

Enligt SCB:s lönsamhetsanalys från september 2024 har den svenska livsmedelsindustrin gått med förlust både 2022 och 2023, något som inte hänt i modern tid. Kostnaderna för allt som krävs för att producera livsmedel – rå- och insatsvaror, energi, transporter, drivmedel och förpackningar – ökade explosionsartat både 2022 och 2023, och kostnaderna har fortsatt öka under 2024. Som en konsekvens av detta har de svenska livsmedelsproducenternas lönsamhet och försäljning rasat. Producentledet har absorberat en oproportionerligt stor del av de ökade kostnaderna, och för många av företagen är situationen nu prekär.

– Att i detta kritiska läge för svensk livsmedelsproduktion komma med ett så oseriöst förslag är provocerande. Det som behövs är seriösa politiska förslag som bygger livsmedelssektorns konkurrens- och motståndsförmåga, inte dåligt genomtänkta populistiska utspel om obefintliga problem. Sedan kostnadskrisen slog till 2022 har Socialdemokraterna inte kommit med ett enda konkret förslag om hur det kan bli billigare och enklare att producera livsmedel i Sverige. Om Magdalena Andersson och Socialdemokraterna skulle vilja träffa svenska livsmedelsproducenter som kan berätta hur svåra de senaste åren har varit så ordnar vi det mer än gärna, säger Jimmy Sandell. 

Jimmy Sandell efterlyser politiska förslag som bidrar till att säkra grundförutsättningarna för livsmedelsproduktion såsom tillgången till energi, vatten, infrastruktur och kompetens. Han vill även se omfattande satsningar på livsmedelsexporten som ett sätt att öka den inhemska produktionen av livsmedel.

– Det måste bli enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige så att företagen kan satsa på innovation, forskning, hållbarhet och produktutveckling. Vi behöver politik som skapar fler livsmedelsföretag, inte färre, säger Jimmy Sandell.

För mer information

Jimmy Sandell

Kommunikations- och näringspolitisk chef
Skicka e-post till Jimmy
08-762 65 02, 073-355 06 07