Prisregn över Livsmedelsföretagens hållbarhetskampanj ”Eat a Swede”

Går det att producera högkvalitativ mat till 10 miljarder människor på ett hållbart sätt? Det var frågan som Livsmedelsföretagen ville väcka med kampanjen ”Eat a Swede”. Med ett Grand Prix, två silverlejon och ett bronslejon blev kampanjen det mest belönade svenska bidraget i Cannes Lions.

En scen från filmen ”Eat a Swede”

Cannes Lions är världens mest prestigefyllda reklamtävling. Juryordföranden Maria Garrido berättade under presskonferensen i Cannes att juryn i sitt arbete la extra värde vid tre områden: värde för kunden, värde för mottagarna och kreativ excellens. Tre områden där ”Eat a Swede” enligt juryn levererade till fullo och därmed belönades med tävlingens högsta utmärkelse, Grand Prix.

– Kampanjen kommer inte från den typ av bolag som traditionellt producerar prisbelönad reklam. Det är inte Apple, Nike eller Burger King. Det är branschorganisationen för de svenska livsmedelsproducenterna. Det är ett bevis på att alla, så länge de vågar, kan göra kommunikation av absolut världsklass, säger Garrido.

Utöver Grand Prix vann ”Eat a Swede” även två silverlejon och ett bronslejon. Kampanjen blev därmed det mest belönade svenska bidraget i Cannes Lions 2022.

”Vi visste att vi måste tänja på gränserna rejält”

I den 18 minuter långa filmen ”Eat a Swede” får tittaren följa den fiktiva karaktären Erik Karlsson, en forskare och entreprenör som drivs av en vision om att producera och sälja kött framodlat på celler från svenskar. I en av scenerna försöker Erik övertyga Alexander Skarsgård att donera celler för odling. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten eataswede.com med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion. Filmen och kampanjen lanserades globalt i november 2021.

– Den globala livsmedelsproduktionen står inför ett stort antal svåra utmaningar, inte minst inom hållbarhetsområdet. Den svenska livsmedelsindustrin har några av svaren men inte alla. Vi behöver fler unga, smarta, drivna personer som vill jobba med att utveckla framtidens livsmedel, och det är framförallt dem vi vill nå med Eat a Swede. För att tränga igenom bruset visste vi att vi måste tänja på gränserna rejält och det uppdraget löste vår samarbetspartner McCann Stockholm med bravur. Världens bästa mat förtjänar världens bästa reklam, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen.

Se filmen här

Jimmy Sandell

Kommunikations- och näringspolitisk chef
Skicka e-post till Jimmy
08-762 65 02, 073-355 06 07