Ökat förtroende för livsmedelsindustrin under pandemin
91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är en ökning med två procentenheter sedan november 2019 och den högsta siffran sedan Livsmedelsföretagen började mäta allmänhetens förtroende 2013.
De senaste åtta åren har bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. I den första mätningen 2013 uppgav 63 procent att de hade stort förtroende. Sedan dess har trenden pekat tydligt uppåt. I den senaste undersökningen, utförd i november 2020, svarade 91 procent att de har stort förtroende för industrin.
− När coronapandemin slog till våren 2020 utsattes industrin för stora påfrestningar. Många svenskar började hamstra livsmedel, men våra medlemsföretag höll igång produktionen och fyllde snabbt på i butikshyllorna. Tack vare deras rådighet uppstod det aldrig någon matbrist. Företagen tar frågor om pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och kvalitet på största allvar, och deras sätt att hantera den här krisen har stärkt konsumenternas redan stora förtroende, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.
Utvecklingen av svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin
Har mycket eller ganska stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin:
- Februari 2013: 63 %
- Oktober 2014: 80 %
- Oktober 2015: 81 %
- Oktober 2016: 85 %
- Oktober 2017: 87 %
- November 2018: 87 %
- November 2019: 89 %
- November 2020: 91 %
Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Demoskop 6–12 november 2020 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt genomfördes 1 138 intervjuer i Demoskops riksrepresentativa internetpanel. Deltagarna i panelen har rekryterats slumpmässigt via telefon. Resultatet har vägts med avseende på kön och ålder.