Paulig är Årets Livsmedelsexportör 2022: ”Drivet av ett team passionerade och kreativa smakälskare”
Med export till över 40 länder och en exportandel på 62 procent är Paulig, med varumärket Santa Maria i spetsen, en av Sveriges främsta matexportörer. För detta belönades Paulig idag med priset Årets Livsmedelsexportör. Priset delades ut av utrikeshandelsminister Anna Hallberg på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen.
Priset Årets Livsmedelsexportör är ett samarbete mellan Livsmedelsföretagen, Business Sweden och Näringsdepartementet. Paulig är den 23:e vinnaren av priset som enligt stadgarna ska ”tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar”.
– Vi är fantastiskt stolta över att tilldelas priset som årets livsmedelsexportör. Export har alltid varit en viktig del för oss, men det är extra roligt att se hur det strategival vi gjort har accelererat den ytterligare. Santa Maria är ju känt för sina kryddor och Tex Mex-koncept och nu skapar vi nya mattraditioner i både Europa och Asien, samtidigt som vi fångar upp nya influenser, säger Anders Hansson, Commercial Director för Skandinavien och Europa på Paulig.
Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som erbjuder Tex Mex, kryddor, snacks och kaffe under varumärken som bland andra Santa Maria och Risenta. Produkterna säljs på mer än 70 marknader och i Sverige har företaget produktion av kryddor och tortillas i Mölndal och Landskrona. Paulig har över 2 400 medarbetare i 14 länder, varav ca 400 i Sverige.
Motiveringen till Årets Livsmedelsexportör 2022
Efter att Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman berättat om bakgrunden till priset läste Jan Larsson, vd Business Sweden, upp juryns motivering för de 300 åhörarna på Matdagen:
”Priset Årets Livsmedelsexportör tilldelas i år ett företag vars framgångar sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. Framgångsreceptet är ett strategiskt skifte mot ökad internationell expansion, drivet av ett team passionerade och kreativa smakälskare. Resultatet av deras hårda arbete är imponerande: Varje vecka samlas miljontals människor i över 40 länder för att njuta av företagets produkter med sina nära och kära. Särskilt på fredagar.
Årets Livsmedelsexportör 2022 är ledande i Europa inom sin kategori och har alla förutsättningar för att erövra resten av världen. Och det är inte bara deras välsmakande produkter som förtjänar att spridas globalt – de har även några av branschens mest ambitiösa och respektingivande hållbarhetsmål. Företagets fabriker ska vara koldioxidneutrala senast 2023, och deras förpackningar ska vara återvinningsbara och tillverkade av förnybara eller återvunna material senast 2030. Som ett led i sitt hållbarhetsarbete har företaget nyligen inlett ett banbrytande samarbete med svenska lantbrukare för att använda miljövänlig svensk råvara i sin bästsäljande produkt. Ett samarbete som kommer leda till 30 procent mindre koldioxidutsläpp. Företaget är ett föredöme för alla ansvarstagande producenter som menar allvar med att minimera sin påverkan på miljö och klimat.
Årets Livsmedelsexportör 2022 går som tåget såväl på hemmamarknaden som utomlands. De senaste åren har exporten vuxit tvåsiffrigt utanför Norden och företaget har nu även tagit sig in på den asiatiska marknaden. Med en exportandel på hela 62 procent lyfter man sig långt över branschsnittet på 30 procent.”
Det sista stycket i motiveringen lästes upp av utrikeshandelsminister Anna Hallberg:
”Årets Livsmedelsexportör 2022 visar med all önskvärd tydlighet vilka enorma möjligheter det finns för svenska producenter på den globala marknaden. Från gränsen mellan Texas och Mexiko till lilla Mölndal och vidare ut i stora världen – Årets Livsmedelsexportör 2022 är Paulig med varumärket Santa Maria i spetsen!”
På plats från Paulig för att ta emot priset var Henrik Samuelson, vd Santa Maria och europachef Paulig, samt Anders Hansson, Commercial Director för Skandinavien och Europa. Förutom äran belönades Paulig med 300 000 kronor i exporttjänster från Business Sweden.
– Anledningen till att det här priset finns är för att export är så oerhört viktigt för den svenska livsmedelsindustrin. Sverige är en liten och extremt koncentrerad marknad, och för många svenska producenter är det i exporten som de hittar lönsamheten, tillväxten och potentialen. Sen finns det en annan minst lika viktig aspekt, och det är ju det enkla faktum att ju mer vi exporterar desto mer producerar vi här hemma. Och ju mer vi kan producera, desto mer stärker vi den svenska försörjningsförmågan, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Om priset Årets Livsmedelsexportör
Priset Årets Livsmedelsexportör instiftades 1998 och delas i år ut för 23:e gången (uppehåll 2020 och 2021 pga pandemin). Priset ska tilldelas ett svenskt livsmedelsföretag som genom kreativitet och fina insatser brutit ny mark för sitt företags export och som under året uppnått stora direkta framgångar. Bolaget i fråga ska samtidigt ha lagt grunden för en långsiktig exportutveckling ur såväl volym- som lönsamhetssynpunkt på en eller flera marknader.
Det är öppet för allmänheten att nominera förslag på vinnare. Den slutliga vinnaren utses av en jury som består av styrgruppen för exportprogrammet Try Swedish med representanter från bland annat Livsmedelsföretagen, LRF, Business Sweden, Sveriges Bryggerier och Kött- och Charkföretagen. Priset gick 2019 till Viking Malt och 2018 till The Absolut Company.
Läs mer här: https://www.livsmedelsforetagen.se/arets-livsmedelsexportor/