Så bidrar livsmedelsindustrin till kampen mot corona
Vecka ut och vecka in ser våra 800 medlemsföretag och deras 50 000 anställda till att det finns högkvalitativa, säkra och välsmakande livsmedel. Trots ett hårt ansträngt läge gör många medlemmar – stora som små – extraordinära insatser för att hjälpa till i kampen mot corona. Här har vi samlat mer än 30 exempel som vi hoppas kan bidra med glädje och inspiration i en svår tid.
– När allt flyter på som vanligt är det lätt att ta våra livsmedelsproducenter för givna. Man bara utgår från att hyllorna ska vara välfyllda och tänker inte så mycket på allt arbete som ligger bakom. Nu går vi igenom en av de värsta kriserna i mannaminne och hyllorna är nästan lika välfyllda ändå. Samtidigt gör man alla de här fantastiska insatserna för att bidra till kampen mot corona och stötta hjältarna i vården. Det är djupt imponerande, och jag hoppas att fler får upp ögonen för våra svenska livsmedelsföretag och deras betydelse för samhället. Det här klarar vi, tillsammans, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Här har vi samlat mer än 30 goda insatser från våra medlemsföretag. Vi kommer givetvis fylla på med nya insatser allt eftersom vi får reda på dem. Om ni är medlemmar hos och har gjort något utöver det vanliga för att hjälpa till så vill vi uppmärksamma det. Hör av dig till vår presschef daniel.emilson@li.se och berätta, och skicka gärna med en bild eller två!
Livsmedelsindustrins superhjältar
Förkläden från fågelfabriken
Kycklingjätten Kronfågel, som är en del av den nordiska koncernen Scandi Standard, ville hjälpa till i krisen. När representanter på produktionsanläggningen i Katrineholm fick veta att det rådde lokal brist på skyddsutrustning samlades material ihop på kort tid. 400 engångsrockar i plast, 200 skyddsoveraller och 1 000 munskydd överlämnades till kommunledningens förvaltning.
Fredagsmys för sjuka barn
Pauligs varumärke Santa Maria är främst känt för sina många tacoprodukter. I Mölndal utanför Göteborg driver man även lunchrestaurangen Taste by Santa Maria, som under coronakrisen har fått stänga sin verksamhet. Den sysslolösa personalen fick istället idén att skapa tacofredag för barnen på Ronald McDonald Hus i Göteborg.
– Vi vill sprida lite glädje i dessa tider och varför inte göra det till de som har det lite extra tufft? På Ronald McDonald Hus bor familjer vars barn är sjuka och självklart har de en tuff situation. Vad vi kan bidra med är det vi gör bäst – lagar mat! Vi hoppas att det blir en liten ljusglimt i en tuff vardag, säger Henrik Stengren, Kökschef på Taste by Santa Maria.
I de 65 donerade Santa Maria-lådorna fanns bland annat tortillas, tacofärs, chips, guacamole, salsa och grönsaker.
Hjärtligt fika på Gotland
Heart of Sweden utgick från sin kärnverksamhet och levererade 1500 av sina klassiska hjärtformade smördegsbakverk till den gotländska vårdpersonalen, som fick i sig lite extra energi till eftermiddagsfikat.
Läs mer här eller här (betalvägg)
Chokladkärlek till hjältarna på intensivvården
Så här skriver Malmö Chokladfabrik på sin Instagram-sida: ”Personalen på våra intensivvårdsavdelningar runt om i Sverige (och kanske allra mest i storstäderna) sliter dag och natt just nu med att ta hand om alla Corona-fall och vi, likt alla andra, vill såklart visa vårt stöd för dem i denna påfrestande tid. Därför gick ett par hundra Malmöbars just iväg till respektive av de fem berörda sjukhusen och vi hoppas det gör tillvaron något drägligare för våra hjältar i frontlinjen. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.”
Matlådor och mellanmål till vårdens hjältar
Arla Sverige har valt att rikta om delar av sin marknadsbudget till att bistå vårdpersonal med matlådor och mellanmål. När personalen på Stockholms akutsjukhus går av sina pass kan de bli uppvaktade med en matlåda från Arlas egen foodtruck, signerat några av Sveriges främsta kockar. Bland annat har Markus Aujalay, Jimmie Eriksson och Anders Isaksson bidragit med sin expertis, liksom årets konditor Isabella Westergren.
Personalen på intensivvårdsavdelningarna får i sin tur ta del av klassiska Arla-mellanmål som yoghurt, Keso och Yalla.
– För oss är både restaurangägarna och vårdpersonalen hjältar i vardagen och vi vill göra vad vi kan för att stötta dem. Nu måste alla hjälpas åt och göra vad de kan i den tuffa situation vi befinner oss i. Detta är vårt sätt, säger Patrik Hansson, vd för Arla Sverige.
Från vodka till vården
Lantmännen Reppe driver en fabrik i Lidköping som producerar vodka från vete. I krisen har man ställt om och tar istället fram 700 000 liter råvara till handsprit och desinfektionsmedel för vården. Både landsbygdsminister Jennie Nilsson och socialminister Lena Hallengren gjorde ett virtuellt besök hos Lantmännen Reppe.
– När vi behöver det som mest visar sig hela samhället från sin bästa sida. Initiativ som det från Lantmännen visar hur mycket vi kan göra för varandra i tuffa tider. Nu kommer vete från svenska åkrar bli handsprit på svenska sjukhus – det är ett styrkebevis för Sverige och för de gröna näringarna, säger Jennie Nilsson, landsbygdsminister.
Några veckor efter Reppes omställning lyckades även Lantmännen Agroetanol ställa om sin produktion och levererar nu 2 miljoner liter etanol i månaden till handspritstillverkare.
Skyddsutrustning från köttproducenten
Hilton Food Group Sverige förser landets ICA-butiker med konsumentpackat kött av olika slag från sin fabrik i Västerås. När det närliggande sjukhuset flaggade för materialbrist gick det snabbt att hitta en lösning. Inte mindre än 1000 skyddsutrustningspaket kunde samlas in och doneras till vårdpersonalen. I paketen ingick skoskydd, byxor, rock, munskydd och mössa.
– Vi är väldigt glada att kunna hjälpa sjukvården med detta. Personalen på sjukhuset som tog emot materialet blev väldigt glada och tackar HFG för hjälpen. Det sjukhuset i Västerås och HFG har gemensamt är att våra verksamheter är samhällsviktiga. Utan omvårdnad och mat stannar samhället, säger Niklas Jacobsson, HR-officer på Hilton Food Group.
Orkla stöttar hjältarna i sjukvården
Orkla-koncernen bidrar till kampen mot corona på många olika sätt, inte minst genom deras svenska livsmedelsgren Orkla Foods. Så här skriver Orkla Foods på sin LinkedIn-sida: ”Varje dag utför den svenska sjukvården hjältedåd. Därför känns det fantastiskt att kunna bidra till deras arbete. Vår anläggning i Kumla, där vi tillagar saft, drycker, kräm, gröt och färdigmat, har bland annat skänkt 25 000 skyddshandskar till Kumla Kommun. […] Vi har dessutom skänkt mat till hemsjukvården i Kävlinge kommun genom vårt affärsområde FoodSolutions, i hopp om att sprida glädje. Det är bara tillsammans som vi kan dämpa smittspridningen och nu gäller det att hålla i och hålla ut, så kommer vi att komma förbi det här!”
En grogg som kan rädda liv
Whiskyproducenten Mackmyra från Gävle har tillsammans med Uppsalabolaget Swedish Tonic ställt om sina respektive verksamheter för att producera 100 000 liter handsprit. Genom att importera 99-procentig sprit från Tyskland kan man enligt utsago få fram en riktigt kostnadseffektiv produkt. Men det var inget lätt projekt att ta sig an.
– Det fanns ett femtontal administrativa och regelmässiga hinder. Tillsammans tar vi ett slags OS-guld i omställning för att snabbt kunna leverera till dem som behöver det mest: sjukvården, säger Magnus Dandanell, vd för Mackmyra Whisky, till Dagens Industri.
Reklambudget går till hjälpinsatser
Svenska Röda Korset har tilldelats drygt fyra miljoner kronor från The Coca-Cola Foundation som ska gå till akuta hjälpinsatser i Sverige relaterat till covid-19 för att kunna hjälpa med det som är mest kritiskt. Coca-Cola beslutade tidigt att tills vidare pausa all annonsering i media för Coca-Cola och alla sina andra varumärken. Dessa pengar går istället till Röda Korsets nationella arbete som bland annat inkluderar att stötta kommuner och regioner att tillgodose mat och läkemedel till riskgrupper, Röda Korsets tillfälliga stödtelefon, digitala läxhjälp, närvarande krisstöd utanför sjukhus och särskilda insatser i socioekonomiskt utsatta områden under coronakrisen.
Utöver detta arbetar Coca-Cola i Sverige på flera fronter för att stötta hjälpinsatser kopplat till covid-19. Däribland har munskydd skänkts till sjukvårdspersonal och extra stöd har getts till Fryshusets internfond för att möjliggöra nödvändiga anpassningar av deras viktiga verksamhet för unga människor. Donation av dryck sker löpande till sjukvårdspersonal runt om i Sverige. The Coca-Cola Company, tillsammans med bottlerföretag och The Coca-Cola Foundation, donerar 120 miljoner dollar för att stödja hjälpinsatser kopplat till covid-19 över hela världen.
Vårhälsning från Pågen
Pågen skickar löpande produkter till den hårt arbetande sjukvården i Västra Götalandsregionen samt Region Skåne där bolaget har sina två bagerier.
– Det är en liten vårhälsning för att visa vår uppskattning, säger Pågens informationschef Berith Apelgren.
Hon tillägger att Pågen också skänker produkter till hjälporganisationer, men tar gärna emot tips på fler lämpliga initiativ.
500 000 liter vitamininjektion
Eckes Granini är bolaget bakom populära juicevarumärken som Brämhults, God Morgon, JO, Pago och Rynkeby. För att dra sitt strå till stacken har dryckeskoncernen globalt beslutat att donera en halv miljon liter juice till de som behöver det mest under coronapandemin.
Flera anställda på Stockholmskontoret har åkt ut med juice till bland annat Karolinska Universitetssjukhuset, Danderyds Sjukhus och det nya fältsjukhuset på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Under påskhelgen jobbade bolaget tillsammans med den ideella organisationen Hjälteinsatsen som levererar mat och dryck till vårdpersonal i Stockholm. Även Stadsmissionen fick ta del av ett lass med näringsrika juicer.
Från Koskenkorva till handsprit
Spritproducenten Altia, som bland annat ligger bakom Koskenkorva, Explorer, O.P, Blossa och Grönstedts, har sedan länge levererat etanol till olika handspritsproducenter från sin finska fabrik. Enligt egen utsago kan det handla om hela 70 000 kilo råvara dagligen – vilket ger 100 000 liter handsprit.
– Vårt fokus ligger nu på att upprätthålla tillgången på råmaterial för att fortsätta leverera till befintliga kunder, samtidigt som vi tar oss an nya aktörer så fort som möjligt, säger Altias vd Pekka Tennilä i ett pressmeddelande.
Ja till handsprit – nej till Absolut Alcogel
The Absolut Company har ryckt ut för att producera stora volymer sprit för att tillgodose efterfrågan på råvara till handsprit och alcogel. Enligt bolaget ska det inte handla om att låta marknaden trigga priserna, utan ”kommuner, landsting och Socialstyrelsen” ska få avgöra. För SVT lät Absolut inrikesminister Mikael Damberg och socialminister Lena Hallengren få en virtuell rundvandring i bolagets skånska fabrik.
Hitintills har Absolut levererat ca 1,5 miljoner liter ren etanol till sina olika partners som förser svensk sjukvård med handsprit och ytdesinfektion. Absolut gör ingen egen vinst på produktionen och ber dessutom sina partners att donera mellanskillnaden de tjänar på etanolen till välgörande ändamål. Kemiföretaget Kiilto till exempel valde att donera till Radiohjälpen.
Kommunikationschef Paula Eriksson poängterar att det inte kommer att dyka upp en Absolut Alcogel inom en snar framtid.
– Vi kommer aldrig sälja Absolut Vodka handsprit, men vi är glada att hjälpa till, säger hon till SVT.
Bjud en pensionär på tårta!
Wienerkonditoriet i Jönköping villa stötta riskgruppernas karantänvistelse och initierade möjligheten att skicka ett ”tårtogram” till äldreboenden på påskafton. Genom att swisha 50 kronor för en bit bjöd Wienerkonditoriet på en bit extra och levererade godsakerna. 140 tårtbitar blev det innan konditoriet behövde stänga slussarna för att hinna med.
Nestlé storsatsar på krishjälp
Den globala matjätten Nestlé har sedan länge varit partner till Röda Korsets organisation Röda Halvmånen (IFRC), som samordnar hjälpinsatser i krissituationer. Under coronakrisen har samarbetet intensifierats. Enligt Nestlé kommer hjälpen ske på fyra sätt:
- Skänker mat, näringsprodukter och buteljerat vatten till de som är mest drabbade av pandemin.
- Bistår med logistikkapacitet för att stödja IFRC:s behov.
- Donerar över 100 miljoner kronor i de länder som har störst behov.
- Matchar de donationer som bolagets medarbetare donerar till Röda Korset.
Även i Sverige genomförs åtgärder för att bidra, säger Nestlés Sverigechef Jonas Holfve:
– Röda korset i Sverige har berättat var hjälpen behövs. Vi stöttar med produkter, bland annat till volontärer som outtröttligt arbetar för det allmännas bästa. Vi bidrar ekonomiskt till stödjande insatser i kommuner där hjälp ges till äldre isolerade, personer i riskgrupper samt familjer i hemkarantän med enklare ärenden, matinköp och medicinleveranser. Vi hjälper även till för att stärka sjukvården. Dessutom uppmuntrar vi våra anställda att stödja Röda Korset, och deras bidrag kommer vi att matcha 1:1.
Lägerelds-tv 2.0 ska bryta ensamheten
Petterssons Charkuteri från Norrbotten har en lite annorlunda men väldigt trevlig lösning på coronakarantänen. Eftersom många just nu förhindras att grilla korv ute har bolaget istället tagit fram en 60 minuter lång korvgrillarvideo, filmad i snörika Vuollerim vid Lule älv. Tittaren kan i lugn och ro från sitt eget hem bevittna hur sex av Petterssons korvar grillas över öppen eld.
– Vi vet att det är många som sitter hemma och längtar ut i naturen, så vi ville göra något för dem. Visst är det lite speciellt med Petterssons korv grillad över en lägereld och naturen är också vackrare i verkligheten än på film, men vi hoppas att lite stekt korv och en stor skärm med vår korvgrillarfilm ska skänka lite hopp och god stämning i tillvaron, säger Mattias Westberg, Korvfabrikör på Petterssons Charkuteri, i ett pressmeddelande.
Viktiga skydd i Tingsryd
Trensums Food AB har hjälpt till genom att skänka diverse hjälpmedel till Vård- och omsorgsförvaltningen i Tingsryds kommun. Bolaget har bidragit med 400 engångsrockar i plast, 70 munskydd och 400 plasthandskar.
– Det har tagits emot med stor glädje och tacksamhet. Vi är också tacksamma att kunna hjälpa till i denna svåra tid, säger Elisabeth Clarberg, HR-ansvarig på Trensums Food.
Köttrabatt i Nacka
Stefan Grahn på Nacka Kött drar gärna sitt strå till stacken.
– Vi har skänkt allt vi hade i engångsmaterial till Huddinge sjukhus. Vi har även bett andra företag inom tillverkningsindustrin att göra det samma. Vi har även informerat om att all sjukvårdspersonal som uppvisar legitimation får 40 kronor rabatt per kartong om dom kommer till oss och handlar våra goda hamburgare.
Från Dafgårds till Danderyds
Kött- och charkföretaget Dafgårds levererade tidigt i krisen plasthandskar, munskydd, visir förkläden, ärmskydd, skoskydd och ansiktsmasker till akuten på Danderyds sjukhus. Dafgårds hoppas kunna inspirera andra livsmedelsföretag att se över vad de kan avvara från sina lager. Som de själva uttrycker det, ”Tillsammans kan vi göra mycket!”
140 miljoner till insatser mot Covid-19
Carlsberg driver tre olika stiftelser som sammantaget donerar 140 miljoner kronor för att påskynda insatserna mot Covid-19. Bland mottagarna finns tre internationella forskningsprojekt.
Så här säger Carlsberg-stiftelsens ordförande Flemming Besenbacher i en kommentar:
– Carlsbergs grundare J.C. och Carl Jacobsen och Carlsberg-stiftelsen har i alla tider hjälpt till när samhällen har varit i kris. Vetenskapen behövs nu mer än någonsin för att lösa dessa frågor och tänka långsiktigt.
3 300 lunchlådor till skånska vårdhjältar
Abdon Food har tillverkat mjöl och brödprodukter utanför Helsingborg sedan 1973. För att bidra i rådande krissituation teamade man upp med fastighetsbolaget Backahill och tog kontakt med representanter för den lokala sjukvården. Resultatet blev en donation på hela 3 300 lunchlådor till samtliga anställda på Helsingborgs lasarett och Ängelholms sjukhus.
Som en uppföljning på detta skickades veckan efter 3 500 kanelbullar till samma personal. Förhoppningen är att sprida glädje, i den annars ansträngda situationen, så att personalen orkar kämpa lite extra.
– Som företagare känner man sig lätt hjälplös i en sådan här situation. Vi verkar ju inte i någon bransch som direkt kan motverka den pågående pandemin, men kände att det ändå borde finnas någonting vi kan göra för Helsingborgs och Ängelholms stad, säger Hans Holmstedt, vd på Abdon Food.
Hjälp till kunder att få hjälp av kunder
Färskvaruleverantören Bergfalk & Co ville slå ett slag för sina duktiga krogkunder. Förutom att lansera sin egen, smidigare e-handelslösning har man dessutom inlett ett partnerskap med Target Aid, en webbtjänst där företag och organisationer kan skapa egna insamlingskampanjer. Samtliga Bergfalks kunder utlovas 500 kronor i startbidrag om de skapar en profil på Target Aid. Med lojala följare kan krögare skapa en möjlighet till extra intäkter på ett smidigt sätt.
Från matproduktion till skyddsvisir
Greenfoodägda Mixum levererar vanligtvis mat till Picadeli, dagligvaruhandeln samt restaurangbranschen över hela Europa, branscher som drabbats hårt under rådande pandemi. Men genom en snabb omställning kunde Mixum komplettera matproduktionen med att montera och packa skyddsvisir för vårdpersonal. Plasten kommer från det lokala plasttryckeriet Inplastor, och tillsammans ska totalt 1,2 miljoner visir tillverkas för användning inom den svenska och danska sjukvården.
– Genom att strukturera om vårt lager kan vi inhysa både produktion av skyddsvisir och samtidigt fortsätta vår produktion av mat. När marknaden sedan vänder är vi redo att ställa om och öka produktionen av livsmedel igen, säger Mixums vd Magnus Franzén till Livsmedel i fokus.
Frukt till fältsjukhus
Ett annat Greenfoodägt bolag, Allfrukt i Stockholm, donerar varje vecka färsk frukt till det nyligen upprättade fältsjukhuset i Stockholm. Initiativet kom från personalen som ville bidra och ge gratis frukt till de som står vid frontlinjen och kämpar mot Covid-19. Så länge det anses säkert och behövs, så kommer Allfrukt donera frukt varje vecka.
Energi till de som verkligen behöver det
Spendrups har bidragit till att boosta vårdpersonal genom att donera bland annat Loka-vatten och skyddskläder. Nästan dagligen går leveranser till akutsjukhus, äldreboenden och ambulanspersonal. Men framförallt är det energidrycken Naia som blivit det mest drivande varumärket i bryggerijättens initiativ. På Instagram flödar tacksamheten när trötta kroppar får en välbehövlig injektion av vatten, koffein och vitaminer.
Alkoholfri öl bekämpar virus i Dalarna
Spendrups Bryggeri i Grängesberg brygger varje år åtta miljoner liter alkoholfri öl. Alkoholen separeras i slutet av bryggprocessen och blir till 650 000 liter 80-procentig etanol. Istället för att använda restprodukten till biogasutvinning har Spendrups nu ställt om och levererar istället handsprit och desinficering till sjukvården i Region Dalarna.
Livsviktigt skydd till Göteborgsvården
Pauligs fabrik i Mölndal hade en hel del oanvänd skyddsutrustning i lager, insåg den tillträdande produktionschefen Bo Jonsson. Han tog kontakt med Göteborgs Stad och samlade ihop allt han kunde hitta. Sammanlagt resulterade initiativet i att 1 100 munskydd, 3 700 skyddshandskar, 2 400 armskydd och en mängd annan skyddsutrustning kom den lokala vårdpersonalen tillgodo.
– Livsmedelsindustrin har en oerhört viktig roll att spela i den här krisen. Vi behöver se till att butikshyllorna fylls på. Men om vi dessutom kan göra något extra, så ska vi göra det. Vi har sett en mängd fantastiska initiativ inom branschen, som har inspirerat oss. Nu hoppas vi själva kunna inspirera till kreativa lösningar, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Paulig.
Lokalproducerad must ett måste under påsken
Vid Vätterns nordliga spets ligger Hammars Bryggeri, som producerar läskedrycker, tonic och must. Under denna märkliga påsk ville personalen skicka en tanke till vårdpersonalen på Universitetssjukhuset i Örebro. En tanke och två pallar Påskmust.
– Hela teamet på Hammars Bryggeri känner oerhörd tacksamhet för allt det jobb som hjältarna inom vården gör dagligen. Och känner för de patienter och anhöriga som drabbas av konsekvenserna av Covid-19. Förhoppningsvis kan vi ge dem en liten ljusglimt i påsk, skriver företaget på Instagram.
Ett globalt företag med lokalt engagemang
Medlemsföretaget Danones mission är “Hälsa genom mat till så många människor som möjligt”. Företagets globala ledning skickade tidigt i coronaepidemin ut en vädjan till alla medarbetare att tänka till hur varje enskild del av företaget kan hjälpa på bästa sätt. Detta skapade stort engagemang, inte minst i Sverige.
I Sverige har företaget bland annat skänkt FFP3-skyddsmasker till vården i Tomelilla kommun där Danone är närvarande genom Österlenmejeriet. Man har även skänkt ProViva till vården i Helsingborg, Ängelholm, Lund, Danderyd och Landskrona, och fler leveranser till sjukvården är på gång.
För att hjälpa krisande caféer tog Danone fram konceptet ”Bjudkaffe” tillsammans med Alpros HORECA distributör Midsona Foodservice. Via Instagram uppmanas konsumenter att besöka valda caféer i fem svenska städer och säga ”bjudkaffe” i kassan för att få en gratis havrebaserad cappuccino att ta med. Alpro täcker hela konsumentpriset till caféet.
Läs mer (betalvägg)
Stöd till de som har drabbats hårdast
I Sverige har det globala snackingföretaget Mondelez International – med varumärken som Marabou, O’boy, Oreo, belVita, Toblerone, Philadelphia och Stimorol – främst fokuserat sina stödinsatser under coronakrisen på grupper i samhället som drabbas extra hårt, såsom isolerade äldre och ekonomiskt utsatta.
Till Stockholms Stadsmission och dess Unga Station-verksamheter har man skänkt produkter till deras arbete med att dela ut matkassar till familjer som lever i ekonomisk utsatthet.
Många volontärer i åldersgruppen 70 och över som normalt brukar baka utövar nu på grund av corona social distansering. Därför fyllde belVita och Marabou tillfälligt deras plats under påsken och skänkte kakor och Philadelphia färskost till Hela människans sociala arbete.
Till förmån för Radiohjälpens insamling ”Tillsammans mot Pandemin” auktionerade Marabou ut 8 st exklusiva chokladkit. Pengarna gick oavkortat till Radiohjälpens insamling som finansierar akuta stödinsatser till de riskgrupper som drabbas hårdast av den pågående viruspandemin.
På global nivå har Mondelez donerat mer än 15 miljoner dollar i form av ekonomiskt stöd och produkter, med syfte att stärka lokala samarbetspartners möjligheter att hjälpa drabbade i samhällen runtom i världen.
Energigivande smörgåsar till vårdhjältarna i norr
Polarbröd har i flera omgångar levererat hundratals smörgåsar till några av landets sjukhus i norr, däribland Gällivare sjukhus, Sunderby sjukhus samt Piteå sjukhus. Polarrullarna togs tacksamt togs emot av personalen som gör en hjälteinsats under den här svåra tiden.
– Det känns bra att vi på Polarbröd bidrar till vår fantastiska sjukvårdspersonal, som sliter och jobbar med att vårda de sjuka, berättar Catrine Millbert, exportmanager Industry/catering på Polarbröd.
30 000 portioner mat till stadsmissionerna i Stockholm, Göteborg och Skåne
Findus Sverige har skänkt livsmedelsprodukter till stadsmissionerna i Stockholm, Göteborg och Skåne. I april handlar det totalt sett om 30 000 portioner mat som har gått till matlådor och matkassar som människor i riskgrupper och i utsatta situationer kan få glädje av.
– Det är viktigt att vi hjälper varandra när vardagen vänds upp och ner. När restauranger och universitet stänger får vi på Findus mat över. Samtidigt har behoven hos landets stadsmissioner ökat när allt fler får det svårt. Vårt samarbete med stadsmissionerna som pågått i flera år blir nu om möjligt ännu viktigare, säger Anna Jarleman, kommunikations- och hållbarhetschef Findus Sverige AB.
Gratis utbildning till anställda inom restaurangbranschen
För att stödja svenska restauranger och barer som påverkats hårt till följd av coronapandemin, erbjuder Pernod Ricard Sweden, i samarbete med WSET, kostnadsfria spritutbildningar till anställda inom branschen. I och med att svenska restauranger och barer drabbats av minskad sysselsättning vill vin- och spritleverantören hålla modet hos restaurangerna uppe genom att erbjuda baranställda möjligheten att öka sina kunskaper och färdigheter genom förstklassig utbildning.
En helt vanlig ovanlig insats från Skåne
Covid-19 satte stopp för både Kalvinknatet och Skånemejeriers årliga kosläpp. De tusentals boxar chokladmjölk som producerats för eventen skickades istället ut i Skåne för att muntra upp dem som behövde det mest. Sjukhusen i Malmö, Helsingborg, Lund, Trelleborg, Ystad och Kristianstad fick besök, liksom Svenska kyrkan, vårdboenden, hemtjänst och äldreboenden, med flera. Utöver detta har Skånemejerier ökat sina regelbundna donationer till Stadsmissionen och flera äldreboenden har fått produktpåsar med färskost, smoothie och filmjölk.
Företaget har också startat kampanjen ”En helt vanlig ovanlig dag på Skånemejerier” på sin LinkedIn-sida. Kampanjen ska förmedla positivitet och lugn i en tid då många känner oro för att butikshyllorna ska gapa tomma. Bilder inifrån företaget ska visa att produktionen pågår som vanligt, trots dessa ovanliga tider.