Så var Matdagen 2023
11 maj 2023
Den 4 maj gick årets upplaga av Matdagen av stapeln på temat kompetensförsörjning. Det blev en dag fylld med spänstiga samtal, presentation av Livsmedelsföretagens nya kompetensrapport, anförande av landsbygdsminister Peter Kullgren, utdelning av priset Årets Livsmedelsexportör och mer.
Video: Så var Matdagen 2023
VIDEO
Och så några fina bilder
Sofie Eliasson Morsink, styrelseordförande Livsmedelsföretagen, hälsade välkommen till Matdagen 2023
Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, presenterade rapporten ”Var ska livsmedelsindustrin hitta 20 000 nya medarbetare?”
Cecilia Kocken, vd Arla Foods Sverige, Alexandra Callegari Lindholm, HR-direktör Orkla Foods Sverige och Magnus Nilsson, vd Nyhléns Hugosons berättade om hur deras företag arbetar med kompetensförsörjning
Fredrik Malm (L), ordförande utbildningsutskottet, Mia Bernhardsen, regeringens särskilda utredare av Yrkeshögskolan och Johan Schnürer, rektor Örebro universitet pratade om hur utbildningssektorn kan bli bättre på att tillgodose företagens kompetensbehov
Tillsammans med några av Sveriges bästa konditorer bjöd Jesper Långström, utbildningsansvarig på Sveriges Bagare och Konditorer, på världens mest kompetenta fika
Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen och landsbygdsminister Peter Kullgren delade ut priset Årets Livsmedelsexportör till Skruf Snus och deras chefsjurist Joakim Jacobsson
Efter sitt anförande om arbetet med att uppdatera livsmedelsstrategin fick landsbygdsminister Peter Kullgren en gåva från Livsmedelsföretagen i form av en t-shirt med texten ”Make livsmedelsstrategin great again”
Ett spännande panelsamtal om integration och utanförskap med Alaa Alsheikh Ibrahim, teamledare Sevan Hummus Factory, Sophia Metelius, statssekreterare Arbetsmarknadsdepartementet, Benjamin Dousa, vd Timbro, Eva Guovelin, förbundsordförande Livsmedelsarbetareförbundet och Jonas Tunestål, vd Scandi Standard
Som en överraskning fick åhörarna träffa programledaren för säsong sex av Halloj kylskåpet, komikern Kodjo Akolor
Moderatorn för dagen, Livsmedelsföretagens presschef Daniel Emilson, kommunicerade som vanligt viktiga budskap via t-shirt