Stor väljarundersökning om mat och politik: Centern klar vinnare och MP tappar stort
Demoskop har på uppdrag av Livsmedelsföretagen frågat 1000 svenskar vilket parti man har störst förtroende för när det gäller mat och politik. Centerpartiet är överlägsen vinnare med 28,9% följt av Socialdemokraterna på 18,6%. Största förloraren är Miljöpartiet som sedan 2014 har rasat från 38% till 13,5%. Vilket parti blir Sveriges matparti 2018?
Nästa riksdagsval är mindre än ett år bort och utifrån hur opinionsmätningarna ser ut kommer det med stor sannolikhet att bli ett väldigt jämnt val. I ett läge där några tusen röster kan bestämma vem som får bilda regering kan även mer oväntade frågor bli valavgörande. En fråga med stor potential att engagera och locka de svenska väljarna är mat. För att underlätta för väljare och politiker att mötas och prata om mat och politik kommer Livsmedelsföretagen fram till riksdagsvalet samla och sprida fakta, statistik, undersökningar och spännande samtal under hashtaggen #matvalet2018.
– Med undantag för vädret finns det få saker som engagerar svenskarna mer än mat. Och mat är så mycket mer än det man äter och dricker. Man pratar om var den kommer ifrån, hur den produceras, om den kostar för mycket eller för lite, om staten ska få bestämma vad man stoppar i sig, om Sverige kan producera tillräckligt med mat i en kris, med mera. Mat är en grundläggande förutsättning och därmed i allra högsta grad politik, och politiker som förstår att vägen till väljarnas hjärta går genom magen har mycket att vinna, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef Livsmedelsföretagen.
Intervjuer med riksdagspartierna i podcasten Feeder
Startskottet för #matvalet2018 är en serie intervjuer om mat och politik med riksdagspartiernas mattalespersoner i Livsmedelsföretagens podcast Feeder. Några av ämnena som tas upp är den nationella livsmedelsstrategin, Sveriges självförsörjningsgrad, sockerskatt, gårdsförsäljning och snusexport. Intervjuerna kommer att spelas in och publiceras löpande, men redan nu går det att lyssna på intervjuer med Håkan Svenneling (V) och Lars Tysklind (L), och inom kort släpps även intervjun med Marianne Pettersson (S).
Politikerintervjuerna i Feeder hittar du både här och i iTunes.
I vårt nyhetsbrev hittar du även utdrag ur intervjuerna:
Fem citat från intervjun med Håkan Svenneling (V)
Fem citat från intervjun med Lars Tysklind (L)
Goda nyheter för (C) och (S) – dåliga nyheter för (MP), (L) och (KD)
I undersökningen har 1000 svenskar fått frågan vilket parti man har störst förtroende för när det gäller mat och politik. Överlägset högst förtroende fick Centerpartiet med 29,8%, vilket är en ökning med 14% från 2014. På andra plats kommer Socialdemokraterna som ökar med 8% upp till 18,6%. Miljöpartiet står för den klart största minskningen i förtroende – från 38% 2014 till dagens 13,5%.
Vänsterpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna får alla runt 6%. Sämst går det för Liberalerna med 1,8% och Kristdemokraterna med 1,4%, som översatt till riksdagsval inte ens hade kommit in i riksdagen. I den här fiktiva ”mat-riksdagen” hade S+V+MP varit det största blocket med 48%, följt av en halverad Allians bestående av C+M som tack vare Centerpartiets höga siffror ändå får ihop 44%.
– Det finns flera partier som borde fundera på varför man får låga förtroendesiffror i en så viktig fråga. På tv har Kockduellen mer än dubbelt så många tittare som Partiledarduellen, så att vinna röster på matfrågan borde inte vara så svårt men ändå misslyckas de flesta. En anledning kan vara att partierna inte är särskilt bra på att berätta vad man tycker. Tittar man på partiernas hemsidor är det svårt att hitta någon tydlig och sammanhållen politik kring matfrågan eller den svenska livsmedelsindustrin, för övrigt Sveriges fjärde största industri. Jag hoppas att den här undersökningen blir en väckarklocka för partierna, säger Jimmy Sandell.
Politikerna har störst ansvar
Demoskop har i samma undersökning även frågat svenskarna vem man tycker har störst ansvar för att Sverige har en livskraftig livsmedelsproduktion. 28% svarade ”politiker” och 24% svarade ”producenter av mat och dryck”. På tredje plats med 21% sätter man sig själv, dvs konsumenterna.
Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Demoskop mellan 3–10 oktober 2017 och på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Målgruppen för undersökningen är svensk allmänhet och 1 023 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel. Deltagarna till panelen har rekryterats via telefon, dvs. en så kallad slumpmässig rekrytering. Resultatet har vägts med avseende på kön, ålder och parti i senaste riksdagsval.