Trendfrukost: Makrotrender, matrevolution och framtiden för svensk livsmedelsproduktion

Den 4 mars bjuder Livsmedelsföretagen och Food & Friends in till ett framåtblickande frukostmöte. Vilka nya livsmedels- och konsumtionstrender kommer forma vad vi äter och dricker? Efter fyra extremt utmanande år, hur ska livsmedelsindustrin ta sig an framtida utmaningar och möjligheter? Svaren på detta och mycket mer får vi från Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal och Lennart Wallander, Chief Officer of Tomorrow på Food & Friends.

På frukostseminariet i Stockholm den 4 mars kommer Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal avslöja vilka makro- och konsumenttrender som påverkar den svenska livsmedelsindustrin allra mest just nu. De senaste åren har präglats av försvagad köpkraft, jakten på lågpris och EMV-expansion. Men vad tror företagen om 2025, är det nu det vänder? Undersökningen är en del av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q4 2024 som också presenteras vid seminariet.

Lennart Wallander, Chief Officer of Tomorrow på matkommunikationsbyrån Food & Friends, kommer berätta om en matrevolution som pågår i det tysta. Trenden ”Snackification” har funnits länge i USA men tar nu steget via England till Sverige. Snackification handlar inte om snacks och tilltugg, utan om att vi går från måltidsvanan frukost, lunch och middag till ett flertal mindre måltider. På svenska kallar vi det för ”småmål” och det sprider sig nu i första hand bland unga.

Seminariet är öppet för media och företrädare för livsmedelsbranschen. Anmäl dig senast den 28 februari via den här länken.

Om talarna

Carl Eckerdal är chefekonom på Livsmedelsföretagen sedan 2009. Han bevakar och analyserar omvärldsfaktorer som påverkar svensk livsmedelsproduktion och Livsmedelsföretagens 750 medlemsföretag. Under dryga två decennier har han särskilt intresserat sig för den ekonomiska utvecklingen i Sverige ur ett konsument- och producentperspektiv. Carl medverkar ofta i media för att förklara och kommentera matprisutvecklingen och livsmedelsindustrins förutsättningar.

Lennart Wallander är Chief Officer of Tomorrow på matkommunikationsbyrån Food & Friends. Sedan 2003 har han utforskat nya mataffärer, rest jorden runt för att prova mat och dryck och samlat sina intryck i en omfattande trendrapport som uppmärksammas av media och används av livsmedelsföretag i sin planering. På frukosten kommer vi få höra ett urval från rapporten, men alla får med sig en booklet med den kompletta rapporten.

Tid och plats

Tid: 4 mars kl 08.00 – 09.30 (frukost från 08.00, seminariet börjar 08.30)

Plats: Hantverket på Hörnet, Sturegatan 19, Stockholm (Länk: Google Maps)

Anmälan

Anmäl dig senast den 28 februari via den här länken. Ange eventuella allergier eller dieter för frukosten. Antalet platser är begränsat, först till kvarn gäller. Journalister och medlemmar i Livsmedelsföretagen har företräde.

För mer information

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60