Välbehövligt fokus på lönsamhet och konkurrenskraft i Livsmedelsstrategi 2.0

Livsmedelsföretagen välkomnar regeringens uppdatering av den nationella livsmedelsstrategin. Strategins fokus på ökad robusthet, exportfrämjande och gastronomi kommer ge svenska livsmedelsproducenter bättre förutsättningar att bli lönsamma, öka produktionen och stärka livsmedelsberedskapen. Men nu måste regeringen gå från ord till handling, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Efter att flera gånger ha skjutit upp lanseringen presenterade regeringen idag till slut Livsmedelsstrategin 2.0, ett smörgåsbord av mestadels redan kommunicerade åtgärder och höjda ambitioner för att stärka den svenska livsmedelsindustrin och öka den inhemska livsmedelsproduktionen. Strategin syftar till att skapa en konkurrenskraftig och hållbar livsmedelskedja som kan möta framtida utmaningar och bidra till Sveriges ekonomiska tillväxt.
– Som företrädare för 750 svenska livsmedelsproducenter välkomnar vi den uppdaterade strategin, men nu gäller det för regeringen att gå från ord till handling. Stora delar av livsmedelsindustrin går idag med förlust och det är ett hot mot Sveriges livsmedelsberedskap. Därför måste det bli billigare och enklare att producera livsmedel i Sverige. Då kan företagen bli lönsamma och växa i fredstid så att de kan vara robusta och flexibla i kristid. Genom att fokusera på ökad robusthet i livsmedelskedjan, exportfrämjande och svensk kvalitet och gastronomi, kommer den uppdaterade strategin ge svenska livsmedelsproducenter bättre förutsättningar att växa och utvecklas. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med regeringen för att uppnå de ambitiösa målen i strategin, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Läs mer: Presentationsbilder från regeringens hemsida
Ökad robusthet i livsmedelskedjan
En av de centrala delarna i den uppdaterade strategin är att stärka livsmedelskedjans robusthet. Detta innebär att säkerställa en stabil och hållbar produktion av livsmedel, även under kriser och förändrade klimatförhållanden.
– Sverige satsar målmedvetet på att bygga upp det militära försvaret. Samma beslutsamhet måste nu tillämpas på landets försörjningsförmåga. Därför är det mycket positivt att den uppdaterade strategin har livsmedelskedjans robusthet som ett prioriterat område. Vi kommer fördjupa vårt arbete med beredskapsfrågan i samarbete med regeringen och utifrån förslagen i vår nya beredskapsrapport ”Recept för resiliens”, säger Björn Hellman.
Exportfrämjande
Svensk livsmedelsexport har ökat stadigt under de senaste åren, och Livsmedelsstrategin 2.0 syftar till att ytterligare stärka Sveriges position på internationella marknader. Genom att tillsätta fler lantbruksråd vid ambassader och utveckla en kommunikationsplattform för att marknadsföra svenska mervärden, kommer regeringen att stödja svenska livsmedelsföretag i deras exportsträvanden.
– 2024 exporterade Danmark livsmedel för över 300 miljarder kronor. Sverige – som på många sätt har bättre förutsättningar för livsmedelsproduktion än Danmark – exporterar bara för 85 miljarder kronor per år. Det är alldeles för lite givet vår potential. Ökad export skulle inte bara stärka företagens lönsamhet och ge dem utrymme att växa. Produktion för export kan också snabbt ställas om till produktion för inhemska behov. Ju mer mat och dryck vi skickar ut ur landet, desto starkare blir vår livsmedelsberedskap, säger Björn Hellman.
Regelförenklingar och hållbarhet
Under arbetet med den uppdaterade strategin har Livsmedelsföretagen och andra aktörer inom livsmedelskedjan identifierat flera områden med krångliga regler som specifikt påverkar företag inom livsmedelsområdet. Förenklingar är viktigt för det är en kostnad för företag – som i slutändan hamnar på konsumenten.
– Det är med glädje vi ser att regeringen hänvisar till de viktiga utredningarna på kontrollområdet som redovisas under 2025, och vi hoppas att det finns politiskt mod att genomföra förslagen som föreslås i miljötillståndsutredningen och kontrollutredningen. Dessa förslag skulle göra stor skillnad för våra medlemmar och för förutsättningarna att producera mat och dryck i Sverige. Vi välkomnar också en fortsatt satsning på att minska matsvinn och livsmedelsförluster. Vi axlar gärna vårt ansvar, men matsvinnet berör hela samhället och Sverige behöver ha ett fortsatt starkt myndighetsarbete i frågan, säger Björn Hellman.
Svensk kvalitet och gastronomi
Svensk kvalitet och gastronomi är viktiga komponenter i Livsmedelsstrategin 2.0. Regeringen kommer att arbeta för att främja svensk mat och dryck, både nationellt och internationellt. Genom att stärka ursprung och kvalitet genom geografiskt skyddade beteckningar och tillåta gårdsförsäljning av alkoholdrycker, hoppas regeringen att strategin ska bidra till att öka lönsamheten och konkurrenskraften för svenska livsmedelsproducenter.
– Livsmedelsföretagen ser positivt på de föreslagna åtgärderna och är redo att samarbeta med regeringen för att förverkliga Livsmedelsstrategin 2.0. Nu behöver vi se att ansvariga myndigheter sluter upp bakom strategin och aktivt bidra till att det blir enklare och billigare att tillverka mat i Sverige. Vi är tacksamma för att vi har fått bidra genom att berätta om de svenska livsmedelsproducenternas behov och förutsättningar. Tillsammans kan vi skapa en stark och hållbar livsmedelskedja som gynnar både konsumenter och producenter, avslutar Björn Hellman.
För mer information
