fbpx
Hoppa till innehåll

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför julkvartalet trots minskad försäljning i Q3

Hårt prövade svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska i Q3, men om deras prognoser för Q4 slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, och det finns anledning att ifrågasätta påståendet att 50 procent av vad vi äter är importerat. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2024.

Carl Eckerdal om SCB:s analys av lönsamheten i livsmedelsbranschen: ”Värre än jag trodde”

De senaste årens prisökningar på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna, visar en ny analys från SCB. I livsmedelsindustrin har lönsamheten varit svag från 2021 och framåt, och under 2022 och 2023 var den till och med negativ. För Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal är SCB:s siffror ännu en bekräftelse på det extremt allvarliga läget för svenska livsmedelsproducenter.

Slut på försäljnings- och lönsamhetstappet för svensk livsmedelsproduktion

I och med årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet. Kostnaderna fortsatte dock att öka, den svaga kronan får tre av fyra företag att längta efter euron och EMV-expansionen blir en dubbelsmäll för producenterna, det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2024 som även bjuder på en närstudie av den svenska glassindustrin.

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens – rekordlåg lönsamhet hotar

En fortsatt stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de viktigaste konsumenttrenderna som påverkar den svenska livsmedelsproduktionen just nu. Under 2023 upplevde 87 procent av producenterna en ökande konkurrens från dagligvaruhandelns växande EMV-utbud. Producenternas kostnader fortsätter att öka och den genomsnittliga rörelsemarginalen närmar sig rekordlåga två procent. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q4 2023.

Kommentar till Konjunkturinstitutets rapporter om ökade livsmedelspriser

Konjunkturinstitutets analys av de ökade livsmedelspriserna visar tydligt att den svenska livsmedelsindustrin inte har bidragit till omotiverade prisökningar. Av KI:s analys framgår det att livsmedelsindustrins vinstandel fallit ”extremt mycket” till historiskt låga nivåer. Konjunkturinstitutet bekräftar därmed Livsmedelsföretagens rapportering om kraftigt minskande lönsamhet inom livsmedelsindustrin.

Sjunde raka kvartalet av minskad lönsamhet för svenska livsmedelsproducenter

Inte ens 1 av 10 svenska livsmedelsproducenter uppnår kostnadsökningstäckning. Råvarukostnaderna fortsätter att öka och försäljningen minskar för femte kvartalet i rad, samtidigt som förutsättningarna för att producera livsmedel i Sverige blir allt sämre. 9 av 10 företag anser att Sverigebilden skadats av den brutala gängkriminaliteten. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2023.

Extremväder och kronfall grusar förhoppningarna om billigare livsmedel

Fyra raka kvartal av minskad försäljning, sex raka kvartal av minskad lönsamhet och fortsatta kostnadsökningar. Det redan dystra läget för svenska livsmedelsproducenter förvärras av en rekordsvag krona och konsekvenserna av det alltmer extrema vädret. Utifrån ett kostnadsperspektiv finns det väldigt lite som talar för en bred och ihållande sänkning av livsmedelspriserna, det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2 2023.

Seminarium: Debatten om matpriserna – varför blev den så populistisk?

De politiska utspelen och den mediala debatten kring de ökande matpriserna har präglats av populism, faktaresistens och jakt på syndabockar. Samtidigt har de politiska förslagen om hur det kan bli enklare och billigare att producera livsmedel lyst med sin frånvaro. Varför blev det så här och hur kan vi få en mer konstruktiv debatt framåt? Varmt välkommen till Livsmedelsföretagens seminarium i Almedalen den 29 juni kl 13.30-14.30.