Hoppa till innehåll

Trendfrukost: Makrotrender, matrevolution och framtiden för svensk livsmedelsproduktion

Den 4 mars bjuder Livsmedelsföretagen och Food & Friends in till ett framåtblickande frukostmöte. Vilka nya livsmedels- och konsumtionstrender kommer forma vad vi äter och dricker? Efter fyra extremt utmanande år, hur ska livsmedelsindustrin ta sig an framtida utmaningar och möjligheter? Svaren på detta och mycket mer får vi från Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal och Lennart Wallander, Chief Officer of Tomorrow på Food & Friends.

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför julkvartalet trots minskad försäljning i Q3

Hårt prövade svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska i Q3, men om deras prognoser för Q4 slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, och det finns anledning att ifrågasätta påståendet att 50 procent av vad vi äter är importerat. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2024.

Carl Eckerdal om SCB:s analys av lönsamheten i livsmedelsbranschen: ”Värre än jag trodde”

De senaste årens prisökningar på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna, visar en ny analys från SCB. I livsmedelsindustrin har lönsamheten varit svag från 2021 och framåt, och under 2022 och 2023 var den till och med negativ. För Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal är SCB:s siffror ännu en bekräftelse på det extremt allvarliga läget för svenska livsmedelsproducenter.

Slut på försäljnings- och lönsamhetstappet för svensk livsmedelsproduktion

I och med årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet. Kostnaderna fortsatte dock att öka, den svaga kronan får tre av fyra företag att längta efter euron och EMV-expansionen blir en dubbelsmäll för producenterna, det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2024 som även bjuder på en närstudie av den svenska glassindustrin.