fbpx
Hoppa till innehåll

Extremväder och kronfall grusar förhoppningarna om billigare livsmedel

Fyra raka kvartal av minskad försäljning, sex raka kvartal av minskad lönsamhet och fortsatta kostnadsökningar. Det redan dystra läget för svenska livsmedelsproducenter förvärras av en rekordsvag krona och konsekvenserna av det alltmer extrema vädret. Utifrån ett kostnadsperspektiv finns det väldigt lite som talar för en bred och ihållande sänkning av livsmedelspriserna, det framgår av Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2 2023.

Seminarium: Debatten om matpriserna – varför blev den så populistisk?

De politiska utspelen och den mediala debatten kring de ökande matpriserna har präglats av populism, faktaresistens och jakt på syndabockar. Samtidigt har de politiska förslagen om hur det kan bli enklare och billigare att producera livsmedel lyst med sin frånvaro. Varför blev det så här och hur kan vi få en mer konstruktiv debatt framåt? Varmt välkommen till Livsmedelsföretagens seminarium i Almedalen den 29 juni kl 13.30-14.30.

Största volymtappet någonsin för svenska livsmedelsproducenter

Svenska livsmedelsföretag har aldrig sett sin försäljning minska så mycket som nu. Nio av tio företag hade per den sista mars inte uppnått kostnadsökningstäckning samtidigt som kostnaderna fortsatte att öka under årets första kvartal. Vart tredje företag har dragit ned på personal och hälften planerar att göra det under Q2. I bästa fall kan matpriserna börja stabiliseras inom 3–6 månader, det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2023.

Starkt fokus på lågpris och EMV slår hårt mot svenska livsmedelsproducenter

För första gången så är jakten på lågpris den viktigaste konsumenttrenden, och den länge ohotade ettan svenskproducerat halkar ner till en fjärdeplats. Ett trendbrott som slår hårt mot de svenska livsmedelsproducenterna som för fjärde kvartalet i rad ser lönsamheten störtdyka. Kostnadsökningarna håller i sig och konsumenterna bör räkna med fortsatta prishöjningar. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q4 2022.