fbpx
Hoppa till innehåll

Svensk industri presenterar gemensam reformagenda

Idag, den 25 november, presenterade 14 organisationer som företräder den samlade svenska industrin en reformagenda för hur Sverige ska öka sin konkurrenskraft. Agendan presenterades digitalt från Fotografiska Museet i Stockholm och dess första exemplar överlämnades till näringsminister Ibrahim Baylan. Förslaget kommenterades av bland andra Ulf Kristersson, partiledare för Moderaterna, Marie Nilsson, ordförande IF Metall, Leif Johansson, styrelseordförande AstraZeneca och Annika Winsth, chefsekonom Nordea.

Intervju med Maria Forshufvud, avgående VD för Svenskmärkning

Under fem framgångsrika år har Maria Forshufvud etablerat den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Nu väljer hon att från årsskiftet söka nya utmaningar, lämna över stafettpinnen till Ulrika Ekström och sluta som vd för Svenskmärkning AB. Från Sverige används idag av nästan 200 företag och sitter på över 10 000 produkter. Vi ställde några frågor till Maria. Om resan med Svenskmärkning och om framtiden.

En hållbar och mindre sårbar livsmedelskedja – Sammanfattning av riksdagsseminarium

Den 22 oktober anordnades ett digitalt samtal om hur vi får en mer konkurrenskraftig livsmedelskedja och hur EU-direktivet om otillbörliga handelsmetoder i livsmedelskedjan (UTP) bäst genomförs. Ulrika Heie, Centerpartiet, ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet välkomnade till ett samtal som modererades av tidigare jordbruksminister, Ann-Christin Nykvist. Nedan följer en ihopklippt sammanfattning av webbinariet.

”Dimridåer för att försvara ett oligopol” – Livsmedelsföretagen och LRF i debattreplik till Svensk Handel och Visita

De få svenska dagligvarukedjorna utnyttjar sin makt för att pressa livsmedelsproducenterna med osunda affärsmetoder. Det skriver Anna-Karin Hatt, LRF, och Björn Hellman, Livsmedelsföretagen, i en replik efter att Svensk Handel och Visita i en debattartikel påstått att en svensk implementering av EU:s lagstiftning för schyssta metoder i affärskedjan, det så kallade UTP-direktivet, riskerar att försvaga lokala butiker och kaféer i förhandlingar med multinationella bolag. En premiss som helt enkelt inte stämmer, eftersom enskilda näringsidkare inte förhandlar direkt med stora producenterna utan köper genom centrala inköpsorganisationer.