fbpx
Hoppa till innehåll

Sjunde raka kvartalet av minskad lönsamhet för svenska livsmedelsproducenter

Inte ens 1 av 10 svenska livsmedelsproducenter uppnår kostnadsökningstäckning. Råvarukostnaderna fortsätter att öka och försäljningen minskar för femte kvartalet i rad, samtidigt som förutsättningarna för att producera livsmedel i Sverige blir allt sämre. 9 av 10 företag anser att Sverigebilden skadats av den brutala gängkriminaliteten. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2023.
Livsmedelsföretagens julmatspressträff 2023

Julbordet viktigare än julklappar – bara 7 procent planerar att spara in på julmaten

Svenskarna sparar hellre in på restaurangbesök, julklappar och resor än på julmaten. Det viktigaste i planeringen av julbordet är att maten är svenskproducerad och inte för dyr. Och äntligen har vi svaret på frågan om när det är ok att börja fira jul, i alla fall om svenska folket får bestämma. Allt detta och mycket mer framgår av Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.

Stort behov av ökade statliga satsningar på livsmedelsrelaterad forskning och innovation

Staten satsar alldeles för lite på forskning och innovation inom livsmedelsområdet. Därmed riskerar Sverige att tappa sin position som en världsledare inom hållbar livsmedelsproduktion och att missa målen i bland annat Parisavtalet och EU:s färdplan för klimatet. I sitt inspel till regeringens forsknings- och innovationspolitiska proposition 2024 efterlyser Livsmedelsföretagen en kraftfull statlig satsning inom livsmedelsområdet.