fbpx
Hoppa till innehåll

Livsmedelsverket försvårar hälsosamma matval

Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel är kritiska till Livsmedelsverkets beslut att inte tillåta användning av kostråden i märkning och marknadsföring av livsmedel. – Med tanke på att Livsmedelsverket oroas över att alltför få konsumenter följer deras kostråd, borde de ju uppmuntra och underlätta för livsmedelsbranschen att kommunicera kostråden. Nu stängs den möjligheten, vilket är mycket förvånande, …

Ny frihandelsförhandling kan förenkla livsmedelsexporten till USA

Ett nytt frihandelsavtal mellan EU och USA skulle öppna nya möjligheter för svensk livsmedelsexport till den amerikanska marknaden. Livsmedelsföretagen bistår regeringskansliet och myndigheterna med underlag under förhandlingarna. Vi välkomnar kontakter med företag som exporterar eller har planer på att exportera till den amerikanska marknaden. Vi vill gärna veta vilka tullar eller andra handelshinder som hämmar …

Välkommet regeringsbeslut om livsmedelskontrollen

Livsmedelsföretagen välkomnar dagens regeringsbeslut att låta Livsmedelsverket ta över den offentliga kontrollen av bland annat småskaliga charkuterier och mejerier. – Det här har vi förespråkat länge. En centraliserad kontroll är mer effektiv och leder till mer likvärdiga villkor för företagen, vilket förbättrar konkurrensen, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist. Hon påpekar att den kommunala kontrollen idag …

Handelns egna varumärken stärker greppet

Daglivarukedjornas ökade satsningar på egna varumärken är den trend som påverkar livsmedelsproducenterna överlägset mest just nu. Det visar Livsmedelsföretagens nya konjunkturenkät. Även efterfrågan på hälsosamma alternativ är en het trend, medan suget efter närodlat och ekologiskt har planat ut. [table caption=”Vilken konsumenttrend påverkar företagets produktion mest just nu? Ange tre viktigaste trenderna där 1 representerar den …