”Vi ska vara den godaste branschen” 1 maj 2013 Förtroendet för oss måste vara i topp. Vi ska både uppfattas som och vara Sveriges godaste bransch, skriver Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist i en krönika i Ica Nyheter.
Nyåkers pepparkakor Årets Livsmedelsexportör 17 april 2013 Nyåkers Pepparkakor har utsetts till Årets livsmedelsexportör 2013. – Med smart produktutveckling, kvalitetsfokus och hela bygden bakom sig har Nyåkers pepparkakor lyft sin export och den svenska pepparkakan till oanade höjder, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist. Nyåkers VD Christoffer Öhberg tar emot priset av landsbygdsminister Eskil Erlandsson på Livsmedelsföretagens matdag i dag. – Jobb på …
Svenskarna villiga betala mer för maten 17 april 2013 Sex av tio svenskar är villiga att betala mer för våra livsmedel i framtiden för att kunna garantera kvalitet och hållbar matproduktion. En stor majoritet tycker dock att svenskproducerad mat håller hög kvalitet idag. Det visar en ny undersökning från Livsmedelsföretagen. – Jag tror att köttfusket och den debatt som följt fått många att få upp ögonen för det pris vi riskerar få …
Livsmedelsföretagen rekryterar kommissionärsrådgivare 10 april 2013 Livsmedelsföretagen har anställt Kristina Lindahl von Sydow, tidigare bl a rådgivare åt EU-kommissionären Cecilia Malmström. – Jag är väldigt nöjd över denna topprekrytering. De är få som kan matcha Kristinas breda EU-kompetens särskilt på lagstiftningsområdet, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist. Livsmedelsindustrin i Sverige blir allt mer internationaliserad vad gäller ägarstruktur, inköp och försäljning. Tendensen är …
Avtal klara för Livsmedelsföretagen 2 april 2013 Livsmedelsföretagen har på tisdagen tecknat nya avtal med sina fackliga motparter Livsmedelsarbetareförbundet, Unionen och Sveriges Ingenjörer. Avtalen ger kostnadsökningar på sammanlagt 6,8 procent under 3 år, där löneökningarna blir 6,3 procent och 0,5 procent avsätts till en deltidspension. – Vi har under hela förhandlingsprocessen kämpat för att hålla nere nivåerna. Flera av våra företag har …
Livsmedelsindustrin viktig för Skåne 27 mars 2013 Livsmedelsindustrin står för en femtedel av alla varsel i industrin. Nästan hälften av livsmedelsindustrins varsel bara i år gäller skånska jobb. Det gör resultatet av den pågående avtalsrörelsen extra viktig för Skåne, skriver Livsmedelsföretagen i en debattartikel i Skånska Dagbladet.
Livsmedelsföretagen antar riktlinjer för kris- och mediehantering 24 mars 2013 Livsmedelsföretagen har som första branschorganisation antagit riktlinjer för kris- och mediehantering - riktlinjer som ska vara vägledande för den svenska livsmedelsindustrin. Det är viktigt att livsmedelsindustrin är transparent, proaktiv, tillgänglig och handlingskraftig, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.
Uppsving för livsmedelsexporten 1 mars 2013 Den svenska livsmedelsexporten steg med 7 procent till över 58 miljarder kronor under 2012. Detta samtidigt som den totala varuexporten minskade med 3,5 procent i värde, enligt SCB. Den svenska exporten av mat och dryck är nu större än vår export av läkemedel. – Exporten av mat och dryck blir en allt viktigare ingrediens i den samlade svenska exporten, …
Ny branschmärkning ska stoppa snussmugglare 19 februari 2013 Snustillverkarna i Sverige har beslutat att införa en gemensam märkning ”Duty Free Sales Only” på de snusdosor som säljs på passagerarfärjorna i Östersjön. Den nya märkningen kommer att försvåra smuggling, skattefusk och illegal vidareförsäljning till minderåriga i Sverige. – Det handlar om ett stort samhällsproblem. Det snus som smugglats in skattefritt säljs illegalt vidare till …
Livsmedelsbranschen utökar egna kontrollen 16 februari 2013 Vid ett möte på Livsmedelsföretagen den 15 februari kom representanter för olika delar av livsmedelsbranschen överens om åtgärder för att stärka förtroendet för branschen efter hästköttskandalen. Det handlar bland annat om att även artbestämning av kött bör ingå i företagens löpande egenkontroll framöver, utöver allt annat som redan regelbundet kontrolleras. Åtgärderna presenterades i en artikel på DN …
Matkonsumtionen allt mer polariserad 14 februari 2013 Svenskarnas konsumtion av mat och dryck blir allt mer polariserad. Samtidigt som försäljningen av billigare livsmedel fortsätter att öka, sker också ett uppsving för premiumprodukterna. Det visar Livsmedelsföretagens nya konjunkturenkät. Däremot minskar försäljningen i mellanprissegmentet, liksom den totala omsättningen i livsmedelsindustrin. – Lågpristrenden och premiumtrenden löper parallellt. En förklaring är att vi konsumenter i …