fbpx
Hoppa till innehåll

Svenskproducerat viktigare än pris igen när svenskarna planerar julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar. Allt detta och mycket mer framgår av Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning som i år djupdyker i våra julgodistraditioner, varav en kan spåras ända tillbaka till 1600-talet.

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför julkvartalet trots minskad försäljning i Q3

Hårt prövade svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska i Q3, men om deras prognoser för Q4 slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, och det finns anledning att ifrågasätta påståendet att 50 procent av vad vi äter är importerat. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2024.

Intensiv höst i Bryssel med fokus på viktiga frågor för livsmedelsindustrin

Efter valet till Europaparlamentet i juni har Livsmedelsföretagens EU-fokus under hösten varit på att prata om livsmedelsindustrins prioriterade frågor med de invalda ledamöterna, samt att nära följa arbetet med att få en ny EU-kommission på plats. Här berättar Livsmedelsföretagens EU-expert Nicklas Amelin om läget i Bryssel, vad vi kan förvänta oss av den nya mandatperioden och det vältajmade valet av Henrik Samuelson som ny ordförande för FoodDrinkEurope.