fbpx
Hoppa till innehåll

Kostnadskrisen: ”För många av oss små och mellanstora producenter handlar det nu om liv eller död”

Den svenska livsmedelsindustrins lönsamhet sjönk rekordsnabbt under årets första kvartal. Behovet av kortade aviseringstider och högre leveranspriser är akut, men 7 av 10 leverantörer har ännu inte märkt av några åtgärder från dagligvaruhandeln. Av företagen som levererar till Systembolaget har inte ett enda märkt av några åtgärder. Det är några av resultaten i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2022.

Debatt: Infrastruktursatsningar viktigare än någonsin för Sverige och svensk industri

Ett nytt säkerhetspolitiskt läge kräver anpassningar i den nationella planen för infrastruktur. Industrins parter anser att tre områden måste prioriteras. Det handlar om underhåll av befintliga vägar och järnvägar, elektrifiering och en ny isbrytarflotta finansierad av staten. Det skriver Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman på DN Debatt tillsammans med företrädare för arbetsgivare och fackförbund i Industrirådet.

Webbinarium: Möjlighet för cross-border-försäljning av livsmedel till Kina

Den 12 maj arrangerar Livsmedelsföretagen och Business Sweden ett kostnadsfritt webbinarium om möjligheten att använda online-kanaler för att sälja direkt till slutkunder i Kina. På webbinariet presenteras trender och det lokala ekosystemet, men även hur ett svenskt företag kan använda den nyligen lanserade Try Swedish!-butiken på Alibabas Tmall Global-plattform som en konkret väg till marknaden.