fbpx
Hoppa till innehåll

Slut på försäljnings- och lönsamhetstappet för svensk livsmedelsproduktion

I och med årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet. Kostnaderna fortsatte dock att öka, den svaga kronan får tre av fyra företag att längta efter euron och EMV-expansionen blir en dubbelsmäll för producenterna, det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2024 som även bjuder på en närstudie av den svenska glassindustrin.

Livsmedelsföretagen i Almedalen 2024: Vägen mot ett hållbart och hälsosamt livsmedelssystem

Den 26 juni arrangerar vi två seminarier i Almedalen. I det första diskuterar vi vad som är mest effektivt för att minska maten och dryckens negativa hälsoeffekter: offentliga styrmedel eller frivilliga branschinsatser? I det andra pratar vi om målkonflikterna som uppstår på vägen mot en klimatneutral livsmedelskedja. Efteråt bjuder vi in medlemsföretag och branschkollegor till Almedalens godaste mingel.

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör 2024: ”För deras enastående förmåga att sprida traditionella svenska smaker ut i världen”

Sedan 2022 har Sölvesborgsföretaget Blekinge Skorpan AB ökat sin export med 115 procent och kan numera stoltsera med en rekorderlig exportandel på 30 procent. För sina exportframgångar har Blekinge Skorpan nu belönats med priset Årets Livsmedelsexportör. Priset delades ut av landsbygdsminister Peter Kullgren på Livsmedelsföretagens branschträff Matdagen den 25 april.