fbpx
Hoppa till innehåll

Nyhetsrum

Pressmeddelanden, undersökningar, webbinarier, podcasten Feeder och webbserien Halloj kylskåpet – i nyhetsrummet hittar du både senaste nytt och många av våra egna produktioner.

Senaste nytt

Detta är årets trendigaste livsmedel

Livsmedelsföretagen har via Demoskop frågat svenska folket vilket som är årets trendigaste livsmedel. Årets trendlista toppas av mejeriprodukten kvarg, som under 2024 blev så populär att två av de största svenska producenterna stundtals inte kunnat möta efterfrågan.

Avtal 2025: Lönsamhet i fokus för livsmedelsindustrins avtalskrav

Den 19 december träffade Livsmedelsföretagen sina fackliga motparter Livsmedelsarbetareförbundet (Livs) och tjänstemannaorganisationerna Unionen, Ledarna och Sveriges Ingenjörer för att växla avtalskrav. För den svenska livsmedelsindustrin, som enligt SCB gjorde förlust både 2022 och 2023, är rimliga och realistiska löneökningar en förutsättning för att kunna uppnå lönsamhet igen.

Avgift för ansökan om skyddad beteckning slopas: ”Äntligen”

Livsmedelsverket tar bort avgiften för att ansöka om skyddad beteckning för ett livsmedel, en fråga som Livsmedelsföretagen har drivit sedan avgiften infördes 2021. Förhoppningsvis kan detta återuppväcka de svenska livsmedelsproducenternas intresse för skyddad beteckning, säger Rasmus Bäckström, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen.

Glädjande besked i Forsknings-och innovationspolitiska propositionen 2024

Regeringens proposition om kommande fyra års forsknings- och innovationspolitik innehåller glädjande besked för livsmedelssektorn. Ett innovationsprogram med fokus på cirkulär bioekonomi där livsmedel har en given plats och ett förstärkt nationellt forskningsprogram för livsmedel.
Visa fler

Livsmedelsföretagen i media

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker

Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel

I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga

Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”

Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Visa fler

Pressrum

I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.

Presskontakt

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60

Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

Snabba fakta om livsmedels­industrin

  • Sveriges tredje största industrigren
  • Omsätter 200 miljarder kr om året
  • Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
  • Exporterar för 65 miljarder kr om året
  • Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck
Hemkunskap på ett nytt sätt

Hemkunskapspodden Feeder

Feeder är ett läromedel i poddformat. Syftet med podden är att sprida kunskap om mat och dryck och stimulera till spännande samtal. Lättillgängligt och utifrån läroplan.