
Senaste nytt

Den 17 februari besökte arbetsmarknadsminister Mats Persson (L) Livsmedelsföretagens medlemsföretag Slakteriet i Sjöbo. Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman medverkade och betonade vikten av att säkerställa kompetensförsörjningen inom livsmedelsbranschen. Inom kött- och charkbranschen är läget akut.

Rapportlansering: Recept för resiliens – 10 åtgärder för att stärka Sveriges livsmedelsberedskap
Den 7 mars lanserar Livsmedelsföretagen Recept för resiliens, en rapport om svensk livsmedelsberedskap och försörjningsförmåga. Medverkar gör bland annat landsbygdsminister Peter Kullgren och företrädare för Arla, Lantmännen och The Absolut Company.

Digital föreläsning om kränkande särbehandling den 4 april
Hur kan arbetsgivare förebygga och hantera kränkande särbehandling? Den 4 april bjuder Livsmedelsföretagen in till ett kostnadsfritt webbinarium där psykologen och organisationskonsulten Sandra Lindström delar med sig av kunskap och verktyg för att skapa en tryggare arbetsmiljö.

Trendfrukost: Makrotrender, matrevolution och framtiden för svensk livsmedelsproduktion
Den 4 mars bjuder Livsmedelsföretagen och Food & Friends in till ett framåtblickande frukostmöte. Vilka nya livsmedels- och konsumtionstrender kommer forma vad vi äter och dricker? Efter fyra extremt utmanande år, hur ska livsmedelsindustrin ta sig an framtida utmaningar och möjligheter? Svaren på detta och mycket mer får vi från Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal och Lennart Wallander, Chief Officer of Tomorrow på Food & Friends.
Livsmedelsföretagen i media

Branschen lamslagen – hälften tvingas dra ned på anställda: ”En skärseld”
Kostnaderna fortsätter att öka för de svenska livsmedelsföretagen. Nu väntas nära häften dra ned på personal för att klara pressen. ”Vi har aldrig varit med om en liknande situation”, säger Magnus Nilsson, vd på den norrländska matproducenten Nyhléns Hugosons, till TN.

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker
Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel
I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga
Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”
Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Pressrum
I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.
Presskontakt

Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.
Snabba fakta om livsmedelsindustrin
- Sveriges tredje största industrigren
- Omsätter 200 miljarder kr om året
- Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
- Exporterar för 65 miljarder kr om året
- Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck