
Senaste nytt

Den 23 april 2025 får du inte missa Food Science Sweden Conference på KTH i Stockholm. Konferensen fokuserar på hur vi når kriståliga livsmedelssystem – system som både innefattar hållbarhet och konkurrenskraft.

Hälften av svenskarna bedömer Sveriges livsmedelsberedskap som dålig
Sex av tio svenskar är mer oroliga för livsmedelsberedskapen än de var för fem år sedan, och sju av tio tror att konkurrenskraftiga livsmedelsföretag är en förutsättning för Sveriges försörjningsförmåga. Det visar en opinionsundersökning från Livsmedelsföretagen som efterlyser satsningar för att öka matproduktionen, stärka producenternas lönsamhet och bygga upp beredskapslager av kritiska insatsvaror.

Livsmedelsföretagen accepterar OpO:s hemställan om treårigt avtal – men med förbehåll och reservationer
De opartiska ordförandena (OpO) föreslår ett treårigt avtal med tre lönerevisioner och ett totalt kostnadsvärde om 7,7 procent för livsmedelsindustrin. Livsmedelsföretagen accepterar hemställan förutsatt att icke-förhandlade avtalsyrkanden från facken inte införs i den kommande slutförhandlingen.

Välbehövligt fokus på lönsamhet och konkurrenskraft i Livsmedelsstrategi 2.0
Livsmedelsföretagen välkomnar regeringens uppdatering av den nationella livsmedelsstrategin. Strategins fokus på ökad robusthet, exportfrämjande och gastronomi kommer ge svenska livsmedelsproducenter bättre förutsättningar att bli lönsamma, öka produktionen och stärka livsmedelsberedskapen. Men nu måste regeringen gå från ord till handling, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen i media

Branschen lamslagen – hälften tvingas dra ned på anställda: ”En skärseld”
Kostnaderna fortsätter att öka för de svenska livsmedelsföretagen. Nu väntas nära häften dra ned på personal för att klara pressen. ”Vi har aldrig varit med om en liknande situation”, säger Magnus Nilsson, vd på den norrländska matproducenten Nyhléns Hugosons, till TN.

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker
Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel
I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga
Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”
Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Pressrum
I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.
Presskontakt

Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.
Snabba fakta om livsmedelsindustrin
- Sveriges tredje största industrigren
- Omsätter 200 miljarder kr om året
- Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
- Exporterar för 65 miljarder kr om året
- Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck