fbpx
Hoppa till innehåll

Nyhetsrum

Pressmeddelanden, undersökningar, webbinarier, podcasten Feeder och webbserien Halloj kylskåpet – i nyhetsrummet hittar du både senaste nytt och många av våra egna produktioner.

Senaste nytt

Svenskproducerat viktigare än pris igen när svenskarna planerar julbordet

För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar. Allt detta och mycket mer framgår av Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning som i år djupdyker i våra julgodistraditioner, varav en kan spåras ända tillbaka till 1600-talet.

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför julkvartalet trots minskad försäljning i Q3

Hårt prövade svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska i Q3, men om deras prognoser för Q4 slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, och det finns anledning att ifrågasätta påståendet att 50 procent av vad vi äter är importerat. Det är några av nyheterna i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q3 2024.

Intensiv höst i Bryssel med fokus på viktiga frågor för livsmedelsindustrin

Efter valet till Europaparlamentet i juni har Livsmedelsföretagens EU-fokus under hösten varit på att prata om livsmedelsindustrins prioriterade frågor med de invalda ledamöterna, samt att nära följa arbetet med att få en ny EU-kommission på plats. Här berättar Livsmedelsföretagens EU-expert Nicklas Amelin om läget i Bryssel, vad vi kan förvänta oss av den nya mandatperioden och det vältajmade valet av Henrik Samuelson som ny ordförande för FoodDrinkEurope.
Visa fler

Livsmedelsföretagen i media

Sluta svartmåla våra matföretag, politiker

Under vintern och våren har vi sett hur partiledare och ministrar misstänkliggör och svartmålar livsmedelsbranschen. Under allt detta lurar en illa dold beskyllning – att branschen ”passar på” att höja priserna och att företagen ”skor sig” på krisen. Det stämmer givetvis inte, skriver Björn Hellman från Livsmedelsföretagen.

Debatt: Höga matpriser är inte producenternas fel

I stället för att sprida villfarelser och slåss om tillfälliga opinionspoäng borde politikerna lägga förslag som hjälper företagen och stärker Sveriges försörjningsförmåga, skriver Björn Hellman och Carl Eckerdal vid Livsmedelsföretagen på DI Debatt.

Debatt: Populistiskt myggsilande stärker inte Sveriges försörjningsförmåga

Inflationen stiger och allt blir dyrare, inklusive livsmedel. Det är djupt oansvarigt att svenska politiker jagar syndabockar och sprider vilseledande information istället för att genomföra åtgärder som gör det billigare att producera mat i Sverige, skriver företrädare för Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagen om matprismötet: ”Ett väldigt olustigt scenario”

Finansministern skärper tonen mot Ica, Axfood och Coop för att dämpa matinflationen, något som skapar oro i resten av kedjan. – Det är synd att politikerna lägger så mycket tid och kraft på att jaga syndabockar i stället för att göra det enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Björn Hellman, vd för …
Visa fler

Pressrum

I vårt pressrum hittar du alla våra pressmeddelanden och vårt mediearkiv med bilder, video och dokument.

Presskontakt

Daniel Emilson

Presschef
Skicka e-post till Daniel
08-762 65 13, 076-275 83 60

Daniel är presschef på Livsmedelsföretagen. Förutom att vara huvudsaklig kontaktperson gentemot media så ansvarar Daniel även för ett flertal av Livsmedelsföretagens externa kommunikationskanaler. Han arbetar löpande med krishantering, rådgivning till medlemsföretag, budskapsformulering och skribentuppdrag samt externa aktiviteter som t ex Matdagen och Almedalen. Daniel har arbetat med kommunikation sedan 2007 och dessförinnan jobbade han i fyra år på Utrikesdepartementet. Daniel har en pol. mag. med statsvetenskaplig inriktning.

Snabba fakta om livsmedels­industrin

  • Sveriges tredje största industrigren
  • Omsätter 200 miljarder kr om året
  • Sysselsätter 55 000 personer i hela landet
  • Exporterar för 65 miljarder kr om året
  • Livsmedelsföretagens 800 medlemsföretag producerar den största delen av all svensk mat och dryck
Hemkunskap på ett nytt sätt

Hemkunskapspodden Feeder

Feeder är ett läromedel i poddformat. Syftet med podden är att sprida kunskap om mat och dryck och stimulera till spännande samtal. Lättillgängligt och utifrån läroplan.